×
×

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان:
ضرورت ورود مردم به طرح نهضت عدالت آموزشی

  • کد نوشته: 34662
  • 20 مرداد 1404
  • ۰
  • در حالی که صدها دانش‌آموز در کشور هنوز روی نیمکت‌های فرسوده و در کلاس‌های نا ایمن درس می‌خوانند،اما پروژه‌های نوسازی مدارس با هدف ساخت آینده‌ای امن‌تر و پربارتر برای نسل فردا، شتاب گرفته است و تردیدی نیست که سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش و ساخت و تجهیز مدرسه ، سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است و تلاش‌های بی‌وقفه این مجموعه شایسته قدردانی و حمایت است.
    ضرورت ورود مردم به طرح نهضت عدالت آموزشی
  • در حالی که صدها دانش‌آموز در کشور هنوز روی نیمکت‌های فرسوده و در کلاس‌های نا ایمن درس می‌خوانند،اما پروژه‌های نوسازی مدارس با هدف ساخت آینده‌ای امن‌تر و پربارتر برای نسل فردا، شتاب گرفته است و تردیدی نیست که سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش و ساخت و تجهیز مدرسه ، سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است و تلاش‌های بی‌وقفه این مجموعه شایسته قدردانی و حمایت است. به مناسبت روز خبرنگار، جمعی از اصحاب رسانه به دعوت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان ، از تعدادی پروژه‌ آموزشی در حال ساخت و ساخته شده بازدید کردند.

    ارتقای کیفیت فضاهای آموزشی

    این برنامه که با هدف آشنایی خبرنگاران با روند فعالیت‌ها و چالش‌های نوسازی مدارس برگزار شد، فرصتی فراهم آورد تا نقش مهم این سازمان در ارتقای کیفیت فضاهای آموزشی بیش از پیش روشن شود.در این بازدید، خبرنگاران ضمن مشاهده نزدیک از مراحل ساخت و مرمت مدارس، با اقدامات فنی، برنامه‌ریزی‌های دقیق و تلاش بی‌وقفه مسئولان و کارکنان این حوزه آشنا شدند. بخشی از این برنامه نیز به یک سفر تفریحی و صمیمی اختصاص داشت که لحظاتی خوش و به ‌یاد ماندنی برای اهالی رسانه را رقم زد.اصحاب رسانه با قدردانی از این دعوت و برنامه‌ریزی، بر این نکته تأکید کردند که نوسازی مدارس نه تنها زیرساخت آموزش را تقویت می‌کند، بلکه امید و انگیزه را در میان دانش‌آموزان و فرهنگیان زنده نگه می‌دارد.

    طرح نهضت عدالت آموزشی

    ناصر فتحی مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان است وی که در این سفر خبرنگاران را همراهی می کرد و میزبان اصلی آنها بود مشارکت مردم را مهم‌ترین محور موفقیت در اجرای طرح ها دانست و گفت: در بسیاری از شهرستان‌ها، مردم با تأمین مصالحی چون سنگ، سیمان، میلگرد، و حتی زمین و ماشین‌آلات ساخت‌وساز، نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشبرد پروژه‌ها ایفا کرده‌اند. وی با تأکید بر ضرورت ورود مردم به طرح نهضت عدالت آموزشی، اعلام کرد که بیش از نیمی از پروژه‌های فعال نوسازی مدارس استان تحت این طرح اجرا می‌شوند.وی افزود: طرح نهضت عدالت آموزشی با مسئولیت اصلی استانداران و مشارکت نهادهای مختلف همچون فرمانداری‌ها، ادارات کل نوسازی، آموزش و پرورش، و همچنین مردم در استان‌ها پیاده‌سازی شد. در استان اصفهان در طرح مذکور موضوعاتی نظیر تکمیل مدارس نیمه‌تمام، بازسازی مدارس فرسوده و کاهش تراکم دانش‌آموزی به عنوان مسائل محوری شناسایی شده‌اند.

    اجرای ۴۰ پروژه با مسئولیت اجتماعی

    فتحی با اشاره به جزئیات اجرایی نهضت عدالت آموزشی در استان اصفهان گفت: در چارچوب این طرح، ۲۲۱ پروژه در سطح استان تعریف شده که برای هر پروژه، تیم اجرایی مجزایی با مسئولیت پیگیری محلی تشکیل شده است. این تیم‌ها از میان دهیاران، بخشداران، معلمان، مدیران مدارس و حتی اولیای دانش‌آموزان انتخاب شده‌اند.وی ادامه داد: برای هر پروژه اطلس مالی و اجرایی تهیه شده که در آن، منابع تأمین اعتبار مشخص گردیده است. برخی از پروژه‌ها توسط خیرین، برخی توسط نهادهای دولتی نظیر بنیاد برکت و بنیاد علوی، و تعدادی نیز از طریق مسئولیت اجتماعی صنایع و کارخانجات محلی تأمین اعتبار می‌شوند.به گفته مدیرکل نوسازی مدارس استان، حدود ۴۰ پروژه با مسئولیت اجتماعی نهادهای دولتی یا کارخانه‌ها تعریف شده‌اند و بسیج، سپاه، و دیگر نهادها نیز در اجرای برخی پروژه‌ها مشارکت دارند.

    بهره ‌برداری از چند پروژه همزمان با آغاز سال تحصیلی

    فتحی با اشاره به زمان‌بندی بهره‌برداری از پروژه‌ها گفت: از میان ۲۲۱ پروژه تعریف‌شده، ۴۲ پروژه تا پیش از آغاز هفته دولت به بهره‌برداری رسیده و ۶۰ پروژه دیگر نیز تا شهریور و مهر ماه تحویل داده خواهد شد. به این ترتیب، ۹۸ پروژه معادل ۴۵ درصد طرح‌ها، هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرند.وی تأکید کرد: منابع مالی این طرح از محل اعتبارات مردمی، خیرین، و مشارکت نهادها تأمین شده و برای ۱۲۳ پروژه باقی‌مانده نیز پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است. این پروژه‌ها شامل مدارس، فضاهای ورزشی، پژوهشی، و مراکز پرورشی هستند که بخش مهمی از نیازهای آموزش و پرورش استان را پاسخ خواهند داد.

    بهسازی پناهگاه‌های قدیمی در مدارس

    وی همچنین در خصوص وجود پناهگاه مدارس گفت: از این پس در طراحی مدارس جدید، یک طبقه ایمن در نظر گرفته می‌شود که معمولاً در زیرزمین و با دیواره‌های بتنی مقاوم احداث خواهد شد. همچنین پناهگاه‌های قدیمی که در زمان جنگ ساخته شده‌اند اما اکنون به انبار یا فضاهای متروکه تبدیل شده‌اند، شناسایی و احصا شده‌اند و در دستور کار بهسازی قرار دارند.فتحی اظهار کرد: فعال‌سازی پدافند غیرعامل در مدارس با جدیت در حال پیگیری است و در دو محور اصلی یعنی ایجاد طبقه ایمن و بازسازی پناهگاه‌ها دنبال می‌شود. این اقدام با هدف حفاظت حداکثری از جان دانش‌آموزان در شرایط بحران انجام می‌گیرد.

     

    نویسنده: یلدا توکلی

    دسته بندی مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *