مرکز آموزش فنی و حرفهای شهرستان اردستان، به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه نیروی انسانی متخصص در این منطقه از استان اصفهان، با رویکردی نوآورانه و تلفیقی میان آموزشهای سنتی و رشتههای جدید، گامی مؤثر در تربیت نیروهای ماهر و متناسب با نیازهای بازار کار برداشته است. این رویکرد توانمندسازی، علاوه بر ایجاد فرصتهای شغلی، زمینهساز توسعه اقتصادی و اجتماعی پایدار در شهرستان اردستان محسوب میشود.
اهداف کلیدی و ساختار آموزشی مرکز فنیوحرفهای اردستان
به گزارش پایگاه خبری سپاهان خبر محمدهادی ملایی، سرپرست مرکز آموزش فنی و حرفهای اردستان، در گفتوگویی که با ایسنا داشت، تربیت نیروی انسانی ماهر و توسعه مهارتهای تخصصی جوانان و نیروهای جویای کار، ریشه اصلی فعالیتهای این مرکز را تشکیل میدهد. این مرکز در حوزه آموزش فنیوحرفهای در قالب دو بخش دولتی و خصوصی فعالیت میکند؛ بهطوریکه سه مرکز دولتی در شهرهای اردستان و زواره به همراه ۳۴ آموزشگاه خصوصی و نیمهفعال در رشتههای متنوع آموزشی، خدمات گستردهای را ارائه میدهند.
رشد و توسعه مهارتی؛ از سنت تا مدرن
با اعتقاد به مهارتآموزی به عنوان یک رکن اساسی توسعه اقتصادی و اجتماعی، مرکز فنیوحرفهای اردستان در سال گذشته پذیرای ۲۴۹۵ نفر شرکتکننده در ۱۰۹ رشته آموزشی بوده است که ۲۹۸ نفر از آنها ساکن مناطق روستایی شهرستان بودهاند. این امر نشاندهنده تمرکز ویژه بر دسترسی و توانمندسازی اقشار مختلف جامعه است.
همچنین، برای نزدیکتر کردن آموزشها به نیازهای بازار کار و صنعت، دورههای جدیدی شامل ایمنی و بهداشت صنعتی، تراشکاری و جوشکاری به نیروهای شاغل در صنایع ارائه شده است. در راستای توانمندسازی زنان، دورههایی برای افزایش اشتغال پایدار و ارتقاء درآمد آنان طراحی و اجرا شده است که نشان از دغدغه مرکز در حوزه عدالت آموزشی و فرصتهای برابر دارد.
فعالیت در حوزه آموزش مهارتهای نوین
یکی از نقاط برجسته فعالیتهای این مرکز، راهاندازی دورههای آموزشی نوین با محوریت فناوریهای روز مانند هوش مصنوعی، ارز دیجیتال، دستیار قفسهچین داروخانه و منشی پزشک است. سرپرست مرکز تأکید کرد که این دورهها با هدف ارتقاء مهارتهای فنی و دیجیتال جوانان ایجاد شده و نقش مهمی در افزایش جذابیت آموزشهای فنیوحرفهای و ایجاد فرصتهای شغلی جدید ایفا میکند.
عملکرد آموزشی پاییز ۱۴۰۴ و سرمایهگذاری در زیرساختها
ملایی گزارش داد، تعهد مرکز در سه ماه نخست سال جاری معادل ۵۶ هزار نفر-ساعت آموزش بود که با برگزاری دورههای مختلف آموزشی، این شاخص به ۶۷ هزار نفر-ساعت ارتقاء یافته است. این عملکرد نشاندهنده تلاش مضاعف مجموعه آموزشی در پاسخگویی به نیازهای مهارتی جامعه است.
از سوی دیگر، برای ارتقاء کیفیت آموزشها و ایجاد بستر مناسب، اعتبارات قابلتوجهی به توسعه و نوسازی کارگاهها اختصاص یافته است. با پیگیری مسئولان شهرستان، بودجهای به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال از محل بودجه ملی و ۹ میلیارد ریال از اعتبارات تملک دارایی به این منظور اختصاص یافته که نشاندهنده توجه ویژه به تقویت زیرساختهای آموزشی است.
تقاضا برای همکاری با صنایع و پاسخگویی به نیاز بازار کار
سرپرست مرکز آموزش فنی و حرفهای اردستان همچنین از صنایع و معادن شهرستان درخواست کرد تا نیازهای مهارتی خود را اعلام کنند تا در صورت امکان، دورههای آموزشی متناسب با این نیازها طراحی و اجرا شود. این همکاری میتواند ضمن کاهش شکاف میان آموزش و بازار کار، به رشد صنایع محلی و ایجاد اشتغال پایدار کمک نماید.
ترکیب آموزشهای سنتی و افزایش مهارتهای نوین کلید موفقیت در تربیت نیروی کار متخصص و کارآمد
کارشناسان حوزه آموزش فنیوحرفهای معتقدند ترکیب آموزشهای سنتی و افزایش مهارتهای نوین، به ویژه در زمینه فناوریهای نوظهور، کلید موفقیت در تربیت نیروی کار متخصص و کارآمد است. یکی از این کارشناسان در گفتگو با ایسنا بیان کرد: «تلفیق این دو رویکرد میتواند باعث شود فرآیند یادگیری عملی و نظری بهبود یابد و پاسخگوی تغییرات سریع بازار کار باشد. همچنین این رویکرد به جوانان فرصت میدهد تا در عرصههای مختلف صنعتی و فناورانه بدرخشند.»
چشمانداز آموزش فنیوحرفهای در اردستان
با توجه به اقدامات صورت گرفته و نگاه جامع مرکز آموزش فنی و حرفهای اردستان، میتوان انتظار داشت این شهرستان به عنوان الگویی موفق در ترکیب سنت و نوآوری در آموزشهای مهارتی شناخته شود. این مسیر تازه میتواند به ایجاد فرصتهای شغلی بهتر، ارتقاء سطح مهارتی جامعه و رشد اقتصادی منطقه منجر شود.
در نهایت، استمرار تأمین منابع مالی، توسعه همکاری با بخشهای صنعتی و تمرکز بر آموزشهای نوین، کلید تحقق توسعه پایدار و موفقیت آموزش فنیوحرفهای اردستان خواهد بود. این گزارش با رعایت اصول دقیق و علمی سئو، به منظور اطلاعرسانی جامع و ارتقاء دسترسی متخصصان و علاقهمندان، تهیه شده است.
دیدگاهتان را بنویسید