×
×
آخرین اخبار

اصفهان میزبان سی‌وهفتمین نشست معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلان‌شهرهای ایران؛
توسعه حمل‌ونقل پاک و هوشمند ایران با تجربه‌های اصفهان  

  • کد نوشته: 33433
  • 04 مرداد 1404
  • ۰
  • اصفهان، به عنوان یکی از کلان‌شهرهای مهم ایران، در سال‌های اخیر تمرکز ویژه‌ای بر توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل پاک و برقی داشته است؛ موضوعی که امروز به یک ضرورت اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی تبدیل شده است.
    توسعه حمل‌ونقل پاک و هوشمند ایران با تجربه‌های اصفهان  
  • اصفهان، به عنوان یکی از کلان‌شهرهای مهم ایران، در سال‌های اخیر تمرکز ویژه‌ای بر توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل پاک و برقی داشته است؛ موضوعی که امروز به یک ضرورت اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی تبدیل شده است. افزایش جمعیت شهری، رشد خودروهای شخصی و آلودگی هوای ناشی از منابع متحرک، چالش‌های اساسی مدیریت شهری در این شهر باستانی و صنعتی محسوب می‌شود.

    در همین چارچوب، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با هدف ایجاد شهری هوشمند، پاک و ایمن، برنامه‌های گسترده‌ای را برای برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل و توسعه جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی در دستور کار قرار داده است.

    به گزارش پایگاه خبری سپاهان خبر در سی‌وهفتمین نشست معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلان‌شهرهای کشور، که در شهرداری کرج برگزار شد، نشان‌دهنده رویکرد علمی، تجربی و عملیاتی شهرداری این کلان‌شهر در پیشبرد این اهداف است. این نشست فرصتی مغتنم برای تبادل تجربیات میان کلان‌شهرهای ایران و بررسی چالش‌ها و راهکارهای فنی و مدیریتی در حوزه حمل‌ونقل پاک به شمار می‌رود که می‌تواند نقشی کلیدی در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان اصفهان و دیگر شهرهای بزرگ ایفا کند.

    تبادل تجربیات کلان‌شهرها: پلی برای پیشرفت حمل‌ونقل شهری

    در این اجلاس با حضور معاونان حمل‌ونقل و ترافیک چندین کلان‌شهر همچون تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، و یزد برگزار شد، موضوعات کلیدی مانند خدمات‌رسانی به زائران اربعین، اسقاط و نوسازی ناوگان، معاینه فنی، و برنامه‌های ارتقاء ایمنی بررسی شد. چنین نشست‌هایی باعث تسریع در رفع چالش‌های حمل‌ونقلی و افزایش کیفیت خدمات می‌گردد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان، سعید ساکت، با اشاره به تبادل سازنده تجربیات، تأکید کرد که این فرآیند نقش محوری در بهبود اقدامات مدیریت شهری دارد و تسهیل‌کننده توسعه زیرساخت‌های مدرن است.

    اقدامات اصفهان در حوزه برقی‌سازی حمل‌ونقل

    سعید ساکت توضیح داد که یکی از محورهای اصلی ارائه شهرداری اصفهان، توسعه جایگاه‌های شارژ و افزایش ظرفیت خودروهای برقی بود که طی ۱۰ ماه گذشته با هدف ارتقای زیرساخت‌های برقی‌سازی ناوگان دنبال شده است. از آبان سال ۱۴۰۲، برنامه‌ریزی سیستماتیک برای افزایش تعداد و کیفیت ایستگاه‌های شارژ در شهر آغاز شده است. در حال حاضر بیش از ۵۵ ایستگاه شارژ در ۲۶ نقطه کلیدی اصفهان در حال فعالیت‌اند که به انواع شارژهای AC و DC با توان‌های متفاوت تجهیز شده‌اند.

    یکی از اقدامات شاخص، افتتاح ایستگاه شارژ در مجاورت سازمان تاکسیرانی بود که نشان‌دهنده حمایت اصفهان از حمل‌ونقل پاک و عمومی برقی است. این توسعه همسو با سیاست‌های جهانی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و حفاظت از محیط‌زیست است.

    چالش‌های توسعه زیرساخت شارژ خودروهای برقی در اصفهان

    ساکت درباره موانع پیش روی پروژه‌های برقی‌سازی تصریح کرد: مشکل کمبود ظرفیت شبکه برق شهری، نگرانی‌های ایمنی به ویژه در زمینه اطفای حریق، هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه بالا و نبود مدل درآمدی شفاف از مهم‌ترین چالش‌ها هستند. با این حال، مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی در تجهیز نقاط کلیدی مانند مجتمع گردشگری صفه، خیابان فرایبورگ و میدان بزرگمهر روند اجرایی پروژه را تسریع بخشیده است.

    بودجه سال ۱۴۰۴ شهرداری اصفهان نیز برنامه‌ریزی کرده که هر منطقه حداقل یک ایستگاه شارژ را به بهره‌برداری رساند که این امر ضریب پوشش زیرساخت‌ها را به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد. مدیریت شهری با بهره‌گیری از داده‌های ترافیکی، موقعیت پارکینگ‌ها و مراکز خرید استراتژیک، نقاط مناسبی برای جایگاه‌ها شناسایی کرده است.

    بحران آلودگی هوا و ضرورت حمل‌ونقل پاک در اصفهان

    شاخص کیفیت هوای شهر اصفهان برای سال ۱۴۰۳ برابر با عدد ۱۱۱ اعلام شده است که با توجه به میانگین ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون به میزان ۳۴ میکروگرم بر متر مکعب، به طور قابل توجهی بالاتر از حد مجاز ملی و استانداردهای سازمان بهداشت جهانی است. این آمار ضرورت مبرم به توسعه حمل‌ونقل پاک و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی را به وضوح نشان می‌دهد.

    ساکت یادآور شد که برنامه‌های برقی‌سازی و توسعه ایستگاه‌های شارژ، از برنامه‌های کلیدی مدیریت شهری برای مقابله با آلودگی هوا محسوب می‌شوند؛ این مسیر نه تنها به بهبود سلامت شهروندان کمک می‌کند بلکه فرآیندی در جهت ارتقای کیفیت زندگی و افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در اصفهان است.

    مسیر اصفهان به سمت مدرن شدن

    دکتر کیوان بهشتی، استاد برنامه‌ریزی شهری دانشگاه اصفهان  در ابن باره به سپاهان خبر گفت:اقدامات شهرداری اصفهان در جهت برقی‌سازی ناوگان و توسعه زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی، علاوه بر اهمیت زیست‌محیطی، نقشی حیاتی در تقویت زیرساخت‌های هوشمند شهری دارد. این سیاست‌ها با استقرار ایستگاه‌های شارژ در نقاط پرازدحام و استراتژیک شهر، بهینه‌سازی شبکه حمل‌ونقل و کاهش آلودگی؛ مسیر اصفهان را به سمت مدرن شدن و افزایش کیفیت زندگی با رویکرد علمی سوق می‌دهد.

    اصفهان تجربه‌ای موفق برای سایر کلان‌شهرهای کشور

    مهندس نرگس غلامی، کارشناس ترافیک و حمل‌ونقل پایدار در استامبول ترکیه به خبرنگار ما گفت که «یکی از چالش‌های مهم کلان‌شهرها، تعریف یک مدل درآمدی پایدار برای زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی است. به نظر می‌رسد اصفهان با همکاری بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین توجه دقیق به مطالعات ترافیکی و ظرفیت‌های موجود، توانسته مدل اجرایی بسیار کارآمدی را ارائه کند که می‌تواند به تجربه‌ای موفق برای سایر کلان‌شهرهای کشور تبدیل شود.»

    افق روشن حمل‌ونقل پاک در اصفهان

    نشست معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلان‌شهرهای ایران و گزارش ارائه شده توسط معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان، نشان‌دهنده تعهد جدی این شهر به توسعه حمل‌ونقل پاک و هوشمند است. با وجود چالش‌هایی از جنس زیرساخت و سرمایه‌گذاری، حرکت در مسیر برقی‌سازی و گسترش جایگاه‌های شارژ، یکی از راهکارهای کلیدی برای رفع معضلات ترافیکی و محیط‌زیستی این شهر تاریخی و اقتصادی است.

    ایجاد یک شبکه یکپارچه و هوشمند شارژ خودروهای برقی در اصفهان، همراه با حمایت‌های مدیریتی و مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان، افق توسعه شهری پایدار، سالم و با کیفیت را برای این کلان‌شهر فراهم می‌کند. انتظار می‌رود با استمرار این روند، اصفهان نقش نمونه و پیشرو را در تبدیل حمل‌ونقل شهری کشور به سیستمی سبز و هوشمند ایفا کند؛ هدفی که همگام با استانداردهای جهانی، رفاه و سلامت جامعه را به نحو چشمگیری ارتقا خواهد داد.

    نویسنده: رضا امینی

    دسته بندی مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *