ادبیات فارسی به عنوان گنجینهای ارزشمند است که قرنهاست آدمهای مختلفی را عاشق و شیفته خود میکند و در محضر آثار بزرگان ادبیات، درس زندگی میآموزند. اما آیا کودکان و نوجوانان ما نیز در این مکتب درس زندگی فرا میگیرند؟ پاسخ واضح و روشن است.
به گزارش پایگاه خبری سپاهان خبر شکاف بین ادبیات و درس زندگی آموختن از آثار زبان ادبیات فارسی با نسل امروز هر روز بیشتر میشود و این دغدغه فرهنگی را ایجاد میکند که چگونه میتوان این شکاف عمیق را در حد توان خودمان در سطح خانواده، جامعه و مدرسه کمتر کرد.
کودکان و نوجوانانی که در کلاسهای مدرسه از نشستن و آموختن گریزان هستند و منتظر زنگ تفریح و زنگ پایان که هر چه زودتر به گوشیهای تلفن همراهشان برسند و بازی دو سر باخت پرداختن بیش از اندازه و مخرب به فضای مجازی را آغاز کنند.
حالا چگونه میشود به نسلی که حافظ، سعدی و فردوسی را نمیشناسد و تنها نامی که از آنها در خاطر دارد در کتابهای درسی نه پرمایهی مدرسه است، با ادبیات آشتی داد؟ در مدارسی که در کلاسهای درس ادبیات تا پایان سال صحبت از فعل و متمم و هسته و وابسته است که یک روز از تعطیلات تابستان نگدشته؛ از یادشان رفته که رفته است. باید در این میان به دنبال راهکارهای گرهگشا بود و این گرهگشایی به دست فعالان فرهنگی، معلمان مدارس و والدین در خانهها باز میشود. نسلی که با ادبیات این مرز و بوم بیگانه است باید خویشی و پیوند دوباره را ایجاد کرد.
شروعی با قدمهای کوچک
هر نهادی باید در حد توان فرهنگی خود آغاز کننده این راه باشد؛ راه پیوند و آشتی ادبیات دیروز با نسل امروز. برای نوجوانی که تا به حال یک غزل از سعدی را از بر نکرده یا داستانی از کلیله و دمنه نخوانده است نمیتوان با اصل کتاب و انتظار بالا به سراغش رفت.
معرفی کتابی که کلید آغاز راه است
کتاب قصههای خوب برای بچههای خوب، دورهی هشت جلدی از مهدی آذر یزدی که نسلهای قبل با آن مأنوس بودهاند، میتواند در آغاز راه کودکان و نوجوانان را با زبانی ساده و روان داستانهای کهن فارسی را بازنویسی کرده است، با ادبیات آشتی دهد. این دورهی هشت جلدی که شامل: جلد اول؛ قصههای کلیله و دمنه، جلد دوم؛ قصههای مرزبان نامه، جلد سوم؛ قصههای سندبادنامه و قابوسنامه، جلد چهارم؛ قصههای مثنوی، جلد پنجم؛ قصههای قرآن، جلد ششم؛ قصههای شیخ عطار، جلد هفتم قصههای گلستان و ملستان و جلد هشتم؛ قصههای چهارده معصوم است.
پویایی مسیر آشتی کودکان و نوجوانان با ادبیات
خانوادهها در ابتدا با فراهم کردن بستر خوانش کتاب در خانه با این چنین کتابهایی میتوانند نقش مهمی در این راستا داشته باشند. در گام بعدی مدارس و معلمان هستند که باید در کلاسهای درس زمانی را برای خوانش این کتابها در نظر بگیرند و با تشویق و ترغیب این مسیر را هموارتر کنند.
دیدگاهتان را بنویسید