×
×

خبرنگار سپاهان خبر بررسی می کند؛
چرا ترکیه نسبت به ایران جذابیت بیشتری برای گردشگران دارد

  • کد نوشته: 5624
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
  • ۰
  • دو کشور ایران و ترکیه دارای ویژگی‌ها و اشتراکات بسیار زیادی با یکدیگر هستند؛ اما این کجا و آن کجا. هر دو همسایه، حدود ۸۵ میلیون نفر جمعیت دارند و بیش از ۹۸ درصد هم مسلمان. هردو کشور، دارای یک موقعیت جغرافیایی هستند با موقعیت‌های ترانزیتی ممتاز. هر دو کشور، وارث یک تمدن کهن هستند و یک پیشینه تاریخی کهن. اما از نگاه صنعت گردشگری و توریسم نمی‌توان هر دو سرزمین را یکسان دانست.
    چرا ترکیه نسبت به ایران جذابیت بیشتری برای گردشگران دارد
  • به گزارش سپاهان خبر، این یک واقعیت است که ترکیه از جمله اولی‌های جذب توریست در دنیا به‌حساب می‌آید و ایران با دارابودن جاذبه‌های تاریخی و طبیعیِ بسیار بیشتر از آن، هنوز نتوانسته کارنامه موفقی را به ثبت برساند. آن طور که خبرنگار این وب‌سایت خبری از گفتگوهای خود با برخی مقامات سیاسی به دست آورده است، تاکنون عوامل متعددی نظیر: تنش‌های سیاسی، اجتماعی و نبود امکانات کافی باعث شده است تا کشورمان در این زمینه عملکردی ضعیف داشته باشد و هرسال نسبت به سال قبل با کاهش ورود گردشگران خارجی مواجه شود. هرچند به گفته عزت لله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، این توجیهات اکنون دیگر چندان قابل‌قبول نیست و باید برای جلوگیری از ایران ستیزی‌هایی که در داخل صورت می‌گیرد چاره‌ای اندیشید. او معتقد است با امتیازات بسیار زیادی که کشورمان در عرصه گردشگری دارد، می‌تواند درآمدهایی را ایجاد کند که به‌تنهایی جایگزین فروش نفت شود. طبق اعلام سازمان جهانی گردشگری نیز، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا است؛ اما توسعه چشمگیری در صنعت توریسم نداشته است.

     پایگاه خبری سپاهان خبر، باتوجه‌به بررسی‌های انجام شده خود اعلام می‌کند که به طور حتم اینکه ترک‌ها توانسته‌اند در زمینه جذب گردشگر و برتری در صنعت توریست موفق عمل کنند و توانسته‌اند از ما سبقت بگیرند به این جهت بوده که فقط به معرفی جاذبه‌ها و کارهای تبلیغاتی اکتفا نکرده‌اند و طبق مسیر اصولی و علمی در حرکت هستند. آن‌ها حتی واحدهای آموزشی چون: ذائقه شناسی – تغذیه – نحوه برخورد با گردشگر خارجی را در مدارس و سپس دانشکده‌های مربوطه گنجانده‌اند. مُهرتائید این ادعا نیز، مقایسه بسیار ساده در مقیاس کوچک، پیرامون میزان گردشگران از ایران به ترکیه و بالعکس است که می‌تواند گویای چرایی‌های این تفاوت باشد. از طرفی نمی‌توان دلایلی نظیر: خطوط هوایی – پروازهای هواپیمایی – تنوع و کیفیت خدمات گرفته تا قوانین و برخی بایدونبایدها، را که از دلایل عقب‌گرد زدن ایران در حوزه گردشگری خارجی طی دهه‌های اخیر بوده است نادیده گرفت.

    کمااینکه، محمود حیدری دستیار و مدیرکل شرق اروپا و مدیترانه نیز پیش‌ازاین درباره اشتراکات ایران و ترکیه و چرایی موفقیت ترکیه درصنعت جهانگردی به خبرنگار سپاهان خبر گفته بود: آیتم‌هایی چون: سرمایه‌گذاری – هنر – فرهنگ – تجارت – دین – زبان – نژاد – امنیت و اطلاعاتی – و… بین ما و ترکیه در حد اعلا وجود دارد. اما اینکه چرا هدف‌گذاری گردشگری در ترکیه بالارفته و ایران در این حوزه عقب‌مانده است و ما چه‌کار باید می‌کردیم که نکردیم، از جمله پرسش‌هایی است که اگر پاسخ منصفانه و عملی دریافت کند، می‌تواند ایران را هم به رشد برساند. شاید به گفته او، یک جایی از سیاست‌گذاری‌هایمان درصنعت گردشگری غلط بوده است که ترکیه با تمام اشتراکاتش با ما، در جذب توریست و گردشگر پیشرفت‌های چشمگیری داشته؛ ولی ایران خیر.

    البته صحبت‌های محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و هنر هم بماند که در روزهایی نه‌چندان دور نشان از استقبال برای ایجاد برخی تغییر دیدگاه‌ها بود و مایه دلگرمی شد. پیشنهاد اجازه برگشت به برخی از هنرمندان خارج از کشور و برگزاری کنسرت درایران برای رونق توریست، شاید می‌توانست موتور این صنعت را تقویت کند.

    به هرترتیب، بنا به تحلیل سپاهان خبر، شاید بهتر باشد که بپذیریم اکنون دیگر زمان برخی از اصلاحات کاربردیِ منطبق بر دانش گردشگری روز دنیا، فرارسیده و نباید بیش از این فرصت‌سوزی کنیم. ایران‌هراسی‌های خارجی یک‌سوی ماجراست اما جامعه جهانی نیز آن‌قدر هشیار شده است که بتواند تشخیص دهد در سفر به کدام کشور، با قوانین دست‌وپاگیر کمتری مواجه می‌شود… . به‌راستی حیف از ایران که کنام پلنگان شود.

    نویسنده: دریا وفایی
    منبع: سپاهان خبر
    برچسب ها

    دسته بندی مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *