در عصر دیجیتال و فناوریهای نوین، جنگهای شناختی و فرهنگی به یکی از مهمترین عرصههای نبرد تبدیل شده است. دشمنان تلاش میکنند با تحریف تاریخ و ارزشهای دفاع مقدس، ذهن نسل جوان را هدف قرار دهند. در این میان، تولید بازیهای رایانهای با محتوای دفاع مقدس به عنوان یک ابزار مؤثر فرهنگی و آموزشی، نقش کلیدی در مقابله با این تحریفها ایفا میکند.
به گزارش سپاهان خبر سرهنگ محمد رضایی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اصفهان، در حاشیه بازدید مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای از موزه دفاع مقدس اصفهان، از فراهم شدن زیرساختهای لازم برای تأسیس نخستین مرکز رسمی تولید بازیهای رایانهای با محوریت دفاع مقدس در کشور خبر داد. این مرکز که قرار است در استان اصفهان راهاندازی شود، گامی مهم در جهت ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت با بهرهگیری از فناوریهای نوین است.
نقش موزه دفاع مقدس اصفهان در توسعه بازیهای دیجیتال
سرهنگ رضایی با اشاره به موزه دفاع مقدس اصفهان به عنوان یک موزه تمام دیجیتال گفت: این موزه با استفاده از فناوریهای نوین، نقش استان اصفهان در دوران دفاع مقدس را به نمایش میگذارد و در حال حاضر میزبان مسئولان بنیاد ملی بازیهای رایانهای هستیم تا درباره همکاریهای مشترک در تولید بازیهای دیجیتال با محور دفاع مقدس گفتوگو کنیم.»
وی افزود که زیرساختهای لازم و سناریوی محتوایی موزه آماده است و در حال رایزنی و تنظیم قرارداد با تیمهای بازیسازی استان میباشند. این همکاریها با شرکتهای دانشبنیان و بازیسازان محلی، ظرفیت واقعی اصفهان را در حوزه تولید بازیهای دفاع مقدس به خوبی نشان میدهد.
مقابله با تحریف دفاع مقدس؛ مأموریتی مهم برای بازیهای رایانهای
سرهنگ رضایی تأکید کرد: یکی از مأموریتهای مهم این مرکز مقابله با تحریف دفاع مقدس در فضای مجازی است. دشمنان تلاش میکنند از بازیهای دیجیتال برای تحریف واقعیتها بهرهبرداری کنند. ما باید با تولید بازیهای مبتنی بر واقعیات تاریخی، این خاکریز جنگ شناختی را حفظ کنیم. او همچنین از همکاری با تمامی بازیسازان استان که علاقهمند به تولید آثار دفاع مقدس هستند استقبال کرد و آمادگی خود را برای مدلهای مختلف همکاری اعلام نمود.
اهمیت دسترسی به اسناد و مستندات واقعی در تولید بازیها
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اصفهان به اهمیت استفاده از منابع معتبر و اسناد واقعی اشاره کرد: اگر بازیسازان تنها به جستجوی اینترنتی اکتفا کنند، خروجی بازی سطحی و غیرمؤثر خواهد بود. اما با دسترسی به اسناد، خاطرات و مستندات واقعی دفاع مقدس، میتوان بازیهایی تولید کرد که مخاطب ایرانی با آن ارتباط برقرار کند و کیفیت اثر به طور قابل توجهی افزایش یابد.
او خبر داد که در سال ۱۴۰۴، ۱۰ قرارداد جدید با بازیسازان تنظیم شده و اگر کسی بخواهد به صورت مستقل فعالیت کند، اسناد لازم در اختیارش قرار خواهد گرفت.
چشمانداز و حمایتهای استانی برای توسعه بازیهای دفاع مقدس
سرهنگ رضایی ابراز امیدواری کرد که با حمایت مسئولان استانی، به ویژه استاندار اصفهان، این موزه به عنوان تنها موزه دیجیتال دفاع مقدس کشور به زودی میزبان مردم باشد و مرکز تولید بازیهای دفاع مقدس به عنوان مرکز ملی شناخته شود.
او همچنین به نوپایی حوزه بازیسازی دفاع مقدس در کشور اشاره کرد و گفت: در کنار توانمندیهای بومی، با همکاری وزارت ارشاد و بنیاد ملی بازیهای رایانهای از ظرفیتهای ملی نیز بهره خواهیم برد.
تولید بازیهای رایانهای با محتوای دفاع مقدس، فراتر از یک پروژه سرگرمی، یک نبرد فرهنگی و شناختی در برابر تحریفهای دشمن است. ایجاد نخستین مرکز رسمی تولید این بازیها در استان اصفهان، با حمایت نهادهای دولتی و همکاری بازیسازان بومی و ملی، گامی مؤثر در حفظ و ترویج ارزشهای دفاع مقدس به نسل جوان است. این حرکت نه تنها باعث انتقال صحیح و جذاب تاریخ دفاع مقدس میشود، بلکه میتواند به عنوان الگویی برای سایر استانها و کشورها در استفاده از فناوریهای نوین برای حفظ میراث فرهنگی و تاریخی مطرح گردد. در نهایت، بازیهای دفاع مقدس فرصتی برای تقویت هویت ملی و مقابله با جنگ شناختی دشمنان فراهم میآورد.
دیدگاهتان را بنویسید