مردان و زنان فعال در حوزه استارتاپها با چالشهای متعددی مواجه هستند که از جمله آنها میتوان به کمبود منابع، رقابت شدید و ناپایداری بازار اشاره کرد. این مسائل، مشکلات بنیادی کسبوکارهای نوپا هستند که بسیاری از آنها توسط فارغالتحصیلان دانشگاهی راهاندازی میشوند؛ کسانی که قصد دارند نوآوری و رشد اقتصادی را رقم بزنند.
آموزش عمیق و جامعی در حوزه طراحی مدل کسبوکار
به گزارش پایگاه خبری سپاهان خبر; پروانه مافی؛ رئیس هیات مدیره شرکت مشاوره و بازرگانی در حوزه کسبوکار و نماینده ادوار مجلس است ، وی معتقد است که آینده اقتصاد جهان و کشور ما به شدت در گرو شرکتهایی است که توسط جوانان و دانشآموختگان دانشگاهی ایجاد میشوند و مدلهای کسبوکار متنوعی را طراحی میکنند. به عبارتی، آینده اقتصاد جهانی و ایران، به پیشرفت و پایداری شرکتهایی بستگی دارد که توسط جوانان بنیانگذاری میشوند.
وی افزود : طراحی صحیح مدل کسبوکار برای کسانی که قصد شروع کسبوکار دارند، بسیار حیاتی و اهمیت ویژهای دارد. این ابزار، به عنوان یک راهبرد جامع و راهنما، میتواند مسیر موفقیت و ارزشآفرینی را نشان دهد و از اهمیت فراوانی برخوردار است. برای اینکه جوانان، به خصوص دختران و پسران، بتوانند این مدل را درک و پیادهسازی کنند، لازم است آموزش عمیق و جامعی در حوزه طراحی مدل کسبوکار ببینند؛ زیرا پایدار نگه داشتن کسبوکارشان وابسته به استفاده صحیح از این ابزار است.
کارآفرینان و استارتاپها به عنوان موتورهای نوآوری و رشد اقتصادی
مافی ادامه داد: تمایز و انعطافپذیری در شرایط بحرانی، نیازمند دانش و مهارت کارآفرین است. کارآفرینی که این ویژگیها را دارد، قادر است در شرایط بحران، از مهارتها و دانش خود بهره گیرد و کسبوکار خود را نجات دهد. بنابراین این ویژگیها باید در میان کسانی که کسبوکار نوپا راهاندازی میکنند، بسیار ملاک قرار گیرد.
در سالهای اخیر مشاهده شده است که کارآفرینان و استارتاپها به عنوان موتورهای نوآوری و رشد اقتصادی در سراسر دنیا شناخته شدهاند؛ اما با وجود علاقه و انگیزهی زیاد دختران و پسران جوان، نرخ شکست آنها در مراحل اولیه بسیار بالا است. بسیاری از استارتاپها و کسبوکارهای نوپدید به سرعت شکست میخورند و مجبور به تعطیلی میشوند. این امر نشان میدهد که جوانان، به ویژه زنان، که قصد دارند درآمد مشروع و پایدار از این فعالیتها کسب کنند، در بخشهایی مانند آگاهی و ابزارهای لازم برای پیشگیری از شکست، کمبود دارند.
طراحی و تسلط بر مدل کسبوکار
یکی از ابزارهای مؤثر در این زمینه، طراحی و تسلط بر مدل کسبوکار است که باید بهطور صحیح یاد گرفته و پیادهسازی شود. آموزش دیدن در این حوزه، کلید موفقیت و پایداری است. قبل از اقدام عملی، لازم است که جوانان مدل کسبوکار خود را طراحی کنند. این طراحی، نیازمند تفکری منسجم و مبتنی بر مدل است که باید بر اساس تابلو طراحی شود و در مسیر آن حرکت کنند.
وی متذکر شد : در ابتدای کار، افراد باید استفاده از ابزارهای کلیدی برای توصیف و تحلیل مدل کسبوکار شخصی خود را بیاموزند. آنها باید تابلو طراحی خود را مشخص و ارائه کنند، چرا که این تابلو، نقشه راهی است که تفکر و استراتژی کسبوکار آنها را شکل میدهد. جهان هر روز شاهد تغییرات سریع و بیوقفه است؛ بنابراین، مدل کسبوکار باید انعطافپذیر و همسو با تغییرات روزمره باشد.
مرحله بعد، بازاندیشی و بازنگری است. کارآفرینان باید در هنگام شروع کسبوکار نو، مسیر خود را مورد بازبینی قرار دهند و مطمئن شوند که اشتیاق شخصی و اهداف شغلیشان در یک مسیر قرار دارد. این فرآیند، نیازمند تفکر عمیق و برنامهریزی است و نقش مهمی در موفقیت نهایی دارد.
مرحله دیگری که باید به آن توجه داشت، بازآفرینی است یعنی استفاده از یافتهها و تغییرات بوجود آمده برای بازطراحی و تنظیم مجدد مدل کسبوکار .
در واقع اگر در این مسیر با مشکلاتی مواجه شدند، باید مجدد به عقب برگردند، تفکر کنند، اصلاح و تغییر دهند و مدل خود را مجدد سازگار سازند و در نهایت، مرحله اقدام است که در آن، کارآفرینان باید یاد بگیرند چگونه اهداف خود را به نتیجه برسانند و مدل کسبوکار را در عمل آزمایش کنند. مرحله آخر، جمعآوری و تحلیل اطلاعات مربوط به افراد، منابع و پشتیبانان است. دانستن و بهرهبرداری از این اطلاعات، نقش مهمی در پایداری و رشد کسبوکار ایفا میکند.
دیدگاهتان را بنویسید