تولید محتوای متنی یکی از اولین زمینههایی است که هوش مصنوعی توانسته تغییرات قابل توجهی در آن ایجاد کند. همانطور که می دانید تولید محتوا یکی از عناصر اصلی دیجیتال مارکتینگ و ارتباطات مدرن است و هوش مصنوعی با تواناییهای منحصربهفرد خود این فرآیند را بهینهتر، سریعتر و کارآمدتر کرده است. AI اکنون قادر است محتوای متنی پیچیده و جذابی تولید کند که از نظر بسیاری، به سطح توانمندیهای نویسندگان حرفهای نزدیک است.
از نوشتن گزارشات و مقالات گرفته تا تولید رمان، شعر و داستانهای خلاقانه. این پیشرفتها سوالات بسیاری را درباره آینده نویسندگی و نقش نویسندگان انسانی در مواجهه با AI به وجود آورده. آیا AI در نهایت جایگزین نویسندگان خواهد شد؟ آیا خلاقیت و نوآوری انسان جایی در دنیای دیجیتال خواهد داشت؟ من در این مقاله به عنوان یک نویسنده ی محتوا،از دیدگاه خودم به پیش بینی آینده نویسندگی در عصر هوش مصنوعی می پردازم.
قبل از هرچیز شاید برایتان جالب باشد که درباره رابطه یک طراح محتوا و AI بیشتربدانید. هوش مصنوعی میتواند در دنیای مجازی و شبکههای اجتماعی در روزکمکهای مختلفی ارائه دهد.می توان از AI در پیدا کردن ایدههای جدید برای ساخت ویدیوهای تبلیغاتی و متن مرتبط به آن استفاده کرد. نرم افزار های متصل به این فناوری می توانند اطلاعات دقیقی درباره میزان موفقیت محتوا از نظر مخاطب و پیشنهاد هایی برای افزایش محبوبیت آنها بدهند. از پیش بینی اینکه چه محتوایی برای شما جالب تر است گرفته تا شیوه ی درست انتشارآن .مثلا اینکه بدانیم چه مطلبی را بنویسیم ، چه مطلبی را ضبط کنیم ، در چه ساعتی برنامه را اجرا کنیم و چه شبکه ای را انتخاب کنیم.
با استفاده از این دستاورد ارزشمند، مهندسین کامپیوتر به طور مداوم با کاربران در شبکههای اجتماعی در ارتباط هستند و به سرعت به سوالات و نظرات کاربران پاسخ میدهند. هوش مصنوعی میتواند کمک کند تا محتوای سایت برای موتورهای جستجو و الگوریتمهای شبکههای اجتماعی بهینهسازی شود که باعث بهبود رتبه در جستجوها و افزایش بازدیدکنندگان است.
برای پیش بینی عملکرد هوش مصنوعی ابتدا باید بدانیم که کلمات و جملات چگونه از طریق این فناوری تولید می شوند. هوش مصنوعی با بررسی کدهای زبانی قادراست هر زبان طبیعی را پردازش کند و به فنون آن مسلط شود و نمونه های مشابه به آن را در قالب متن یا صدا تولید کند. این فناوری بر اساس معماری شبکههای عصبی ترانسفورمر کار میکنند و از دادههای گستردهای که شامل میلیاردها جمله و کلمه درمنابع مختلف مانند کتابها، مقالات و وبسایتهاست، آموزش دیده است.
شبکههای عصبی مصنوعی با توجه به ورودی اولیه که میتواند ترکیبی از یک یا چند کلمه و یا حتی صدای شما باشد استفاده میکنند ، دادههای متنی عظیمی را تحلیل میکنند و در نهایت متنهای طولانی و خلاقانه ای را برایتان تولید می کنند. به طور مثال یکی از مهمتربن عوامل در تولید محتوای متنی مناسب و موثر، درک نیازها و ترجیحات مخاطبان است. هوش مصنوعی میتواند با استفاده از الگوریتمهای پیشرفته تحلیل داده، به تولیدکنندگان محتوا کمک کند تا به صورت دقیقتر و کارآمدتر نیازها و انتظارات کاربران را تشخیص دهند. ابزارهای مبتنی بر AI میتوانند دادههای موجود در شبکههای اجتماعی، موتورهای جستجو، و تعاملات کاربری را تحلیل کنند.همچنین تولیدکنندگان محتوا مبتوانند ازپیشنهادات هوش مصنوعی در مورد نوع محتوا، زبان، سبک نوشتاری و حتی زمان مناسب برای انتشار استفاده کنند.
این شگفت آور است که AI قادر است ذهن شما و مخاطب شما را بخواند. بعد از تحلیل کلمات اولیه که وارد این نرم افزار میکنید، هوش مصنوعی از تکنیکهای پیشبینی برای تعیین کلمه یا جمله بعدی استفاده میکنند و در نهایت کلمه یا جملهای انتخاب میشود که بیشترین احتمال هماهنگی با کلمات شما را داشته باشد. به عبارت دیگر، AI با تحلیل الگوهای آماری واحتمالهای مختلف، جملهای را تولید میکند که به بهترین وجه با متن قبلی و مفهوم کلی هماهنگ باشد. ازدیگر نکات جالب درباره هوش مصنوعی، توانایی تنظیم محتوا بر اساس سبک و لحن مورد نظر است. امروزه نه تنها میتوان از هوش مصنوعی در تولید مقالات علمی و تجاری استفاده کرد بلکه در تولید محتوای خلاقانه مانند شعر و داستان نیز پیشرفتهای چشمگیری درراه است. برای مثال در داستان نویسی از این فناوری جدید میتوان برای توسعه شخصیتها و دیالوگها و بهبود روند قصه استفاده کرد.عجیب تر ابن که اگر ورودی اولیه شما درخواست تولید یک شعر باشد، الگوهای شعری از پایگاه داده انتخاب می شوند و کلمات و جملات به گونهای تنظیم میشود که با وزن شعر و قافیه مطابقت داشته باشد. البته همچنان نقدهایی وجود دارد که AI نمیتواند تجربههای عاطفی و احساسی عمیق انسانی را بهطور کامل درک و بازتولید کند. با این وجود و با توجه به پیچیدگی در شکل نوشتاری شعر و نیازمندی این قالب به تسلط بر احساسات،وزن، قافیه و لحن ،از نظر من نتایج شعر سرایی هوش مصنوعی در بسیاری از موارد خیره کننده هستند.
و اما سوال مهم که هر نویسنده ی خلاقی باید این روزها از خود پرسیده باشد این است که آینده تولید محتوای متنی چه خواهد بود و آیا AI در نهایت میتواند جایگزین نویسندگان شود؟
حقیقتا پاسخ به این سوال پیچیده است و به عوامل متعددی بستگی دارد. با در نظر گرفتن پیشرفتهای قابل توجهی که هوش مصنوعی در سالهای اخیر در حوزه تولید محتوا داشته وادامه دارد بودن این جریان،از دیدگاه من، آینده نویسندگی با استفاده از هوش مصنوعی بیشک به سمت اتوماتیکسازی بیشتر حرکت میکند. در آینده ای نه چندان دور این فناوری با سرعت چشمگیری پیشرفت خواهد کرد و کیفبت متون آن خلاقانهترخواهد شد. این مدلهای پیشرفته میتوانند به نویسندگان کمک کنند تا فرآیند تولید محتوا را سرعت ببخشند و داستانها و متون پیچیدهتری بنویسند. نوشته های آینده ی ما با کمک این فناوری نه تنها از نظر دستوری و املایی کاملا صحیح خواهند بود بلکه کاربردی تر هم می شوند.به این شکل که بهطور دقیقتری با نیازهای کاربران هدف ما تطبیق داده شده اند و حتی تعاملات و بازخورد های بیشتری ایجاد خواهند کرد. کسبوکارهای بیشماری با کمترین هزینه و زمان می توانند از این قابلیت بهره ببرند و بازدید بیشتری را در فضاهای مجازی برای محتوا و محصول خود جذب کنند. اما خبر خوش اینکه برای نویسندگانی که به طور تخصصی به تالیف می پردازند هم آینده چندان تیره و تار و خالی از نیاز به این مهارت نخواهد بود. باید در نظر گرفت که اگرچه ممکن است نویسندگان با چالشهایی مواجه شوند، اما در عین حال فرصتهای جدیدی نیز برای آنها به وجود خواهد آمد. آینده نویسندگی به احتمال زیاد به سمت همکاری نویسندگان انسانی و AI حرکت خواهد کرد و یک نویسنده موفق میتواند با این تغییرات به بهترین نحو هماهنگ شود و از این تکنولوژی در جهت شکوفا کردن ایده های خود بهره ببرد.
چالش دنیای نویسندگی در آینده برای نوشتن محتواهای اصیل و تحلیلی که نیازمند تجربه انسانی و تحلیلهای عمیق انسانی هستند ،خواهد بود.از نظر من نویسندگان میتوانند با تمرکز بر آثاری مانند سفر نامه ها ، زندگی نامه ها ، داستان هایی از تجربیات زیسته و شهودی و رمان های تخیلی که همچنان مورد تقاضا خواهند بود،در برابر AI برنده باشند.
هوش مصنوعی نه تنها نویسندگان، بلکه صنایع مرتبط با تولید محتوا مانند روزنامهها و مجلات را نیز تحت تاثیر قرار داده است .در این زمینه برای مجلات و روزنامههایی مانند هفته نامه ی فرهنگی و بومی خودمان ، صبح اندیشه ، که تمرکز بیشتری بر تولید محتوای منحصر به فرد و با کیفیت دارند، شانس تداوم بالایی را پیش بینی می کنم.نویسندگان این مجله را عموما هنرمندانی تشکیل می دهند که نوشتارشان روشی برای انتشار دیدگاه ها ی هنری و تجربیات فرهنگیشان در زمینه های تخصصی است.
به عقیده ی من، ما میتوانیم از AI به عنوان یک ابزار کمکی برای اصلاح متونمان یا برای گره زدن بیشتر متن با سلیقه ی مردم استفاده کنیم و در عین حال هرچه بیشتر به ویژگی هایی بپردازیم که این مجله را منحصر به فرد می کند.
از آنجایی که استفاده از این ابزارها میتواند کارهای روزمره ی ما را سادهتر کند و زمان بیشتری برای تمرکز روی خلاقیت و نوآوری در اختیارمان قراردهد، کوشیدم تا در این مقاله شما هنرمندان و هنردوستان را کمی بیشتر با کاربرد این فناوری آشنا کنم و امید دارم بعد از خواندن این مطلب بیشتراز این دستیار باهوش در نوشتن آثار ارزنده استفاده کنید.همچنین امیدوارم که در باره ی تاثیر آن بر آینده ی حرفه ایتان تحقیق کنید و با پیشرفت جهانی همگام شوید. به این ترتیب، از نظر من نویسندگان و هوش مصنوعی میتوانند در کنار یکدیگر به خلق محتواهای بدیع و تازه بپردازند. در نهایت باید اقرار کنم که هوش مصنوعی ابزار قدرتمندی است که استفاده از آن در آینده بی شک بیشتر خواهد شد اما برای خلاقیت،آینده همیشه روشن است.
دیدگاهتان را بنویسید