«رشد آوند»؛ روایتی است از سفری که با «یک فکر» آغاز میشود و به تغییر ساختار میرسد. دومین رویداد ملی «رشد آوند» با تمرکز بر ایدهپردازی در حوزه تعلیم و تربیت و یادگیری اثربخش، با حضور جمعی از معلمان، دانشجومعلمان، مدیران مدارس، کارشناسان آموزشی و فعالان فرهنگی از سراسر کشور در اصفهان برگزار میشود. این برنامه به میزبانی دانشگاه فرهنگیان و با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی، به دنبال همافزایی بین نظام آموزشی و نیروهای خلاق برای عبور از آموزش صرفاً دانشمحور به سوی مهارتمحوری طراحی شده است.
مشارکت ملی و آمار ایدهها
به گزارش پایگاه خبری سپاهان خبر اکبر پناهی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، در یک نشست مطبوعاتی با خبرنگاران با اعلام ثبت بیش از ۷۰۰ ایده از ۳۱ استان کشور گفت: «۸۰ درصد این ایدهها توسط دانشجومعلمان و مربیان تربیتی، که بسیاری از آنها در مدارس و حوزههای علمیه فعال هستند، ارائه شدهاند. این نشان میدهد نسل تازه معلمان کشور علاقه و انگیزه بالایی برای یافتن پاسخهای نو به چالشهای آموزش دارد.»
به گفته وی، تاکنون ۹۰۰ نفر وارد سامانه ایدهپردازی شدهاند و ۲۰۰ نفر دیگر نیز در حال تکمیل کار خود هستند. مهلت ارسال ایدهها که پایان شهریورماه بود، به دلیل استقبال و ضرورت اطلاعرسانی ملی، یک ماه دیگر تمدید شده است.
حمایت فراتر از جشنواره
پناهی با اشاره به تفاوت این رویداد با جشنوارههای مشابه گفت: «در اغلب جشنوارهها، پس از انتخاب برگزیدگان و اهدای جوایز، کار پایان مییابد، اما در رشد آوند تازه بعد از داوری و انتخاب، مسیر حمایت شروع میشود. ما ۱۳ وبینار آموزشی تخصصی برگزار کردهایم که هر یک بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر شرکتکننده داشت و علاوه بر آن، ۸ مشاور دائمی از ابتدا تا انتهای مسیر همراه ایدهپردازان بودهاند.»
وی افزود: «ایدههایی که به محصول یا خدمت عملی تبدیل شوند، مورد حمایت برای راهاندازی استارتاپ یا گسترش به مدارس دیگر قرار خواهند گرفت. حتی مستندسازی کلیه مراحل و ثبت ایدهها در حال انجام است تا در پایان به شکل کتاب دیجیتال منتشر شود.»
معیار انتخاب؛ قابلیت اجرا
سرپرست دانشگاه فرهنگیان تأکید کرد: «ما به دنبال ایدههایی هستیم که قابلیت اجرا داشته باشند؛ یعنی معلم بتواند با کمترین وابستگی به منابع مالی و بدون نیاز به تغییرات کلان ساختاری، آن را فردا در کلاس پیاده کند. ممکن است ایدهای از نظر ارائهدهندهاش ساده یا کمارزش به نظر برسد، اما در نظر داوران ما، به دلیل کاربردی بودن، بالاترین امتیاز را بگیرد.»
عبور از دانشمحوری به مهارتمحوری
پناهی، بزرگترین نیاز امروز آموزش و پرورش را گذار از دانشمحوری به مهارتمحوری دانست: «پیشتر بیش از ۷۰ درصد دانشآموزان استان اصفهان در رشتههای نظری ادامه تحصیل میدادند، اما امروز این رقم به ۵۲ درصد در هنرستانها رسیده است. این تغییر رویکرد را باید در ایدهها و برنامههای آموزشی نیز منعکس کنیم تا دانشآموزان برای آینده آمادهتر باشند.»
اولویتهای تربیتی
به گفته وی، در حوزه تربیت، سه محور اساسی دنبال میشود: تقویت هویت ملی، تقویت هویت دینی و کاهش آسیبهای اجتماعی. «ایدههایی که در این سه زمینه راهکارهای ملموس ارائه دهند، نقش مهمی در بهبود کیفیت آموزش و پرورش خواهند داشت.»
چالشها و زیرساختها
پناهی ضمن اشاره به اینکه ۷۰ درصد آموزشها هنوز ماهیت سنتی دارند، گفت: «حقوق پایین معلمان – که برای ۷۰ درصد آنها کمتر از ۱۰ میلیون تومان است – همراه با کمبود آموزشهای بهروز، موانعی جدی در مسیر اجرای نوآوریهاست. درعینحال، حمایت ملی از ایدههای عملیاتی میتواند بخشی از این شکاف را پر کند.»
استمرار رویداد و افق آینده
این رویداد بخشی از سلسله برنامههای ملی ایدهپردازی در حوزه آموزش است که به گفته برگزارکنندگان، قرار است در سالهای آینده به صورت منظم ادامه یابد. پناهی در پایان با بیان اینکه «اصفهان با استقبال بالای ایدهپردازان پیشتاز کشور است» ابراز امیدواری کرد که در گامهای بعدی، اطلاعرسانی و مشارکت استانهای دیگر نیز تقویت شود.
دیدگاهتان را بنویسید