×
×

پیشنهاد مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان:
قرارگاه پیشگیری از تصادفات جاده‌ای تشکیل شود

  • کد نوشته: 32063
  • 12 تیر 1404
  • ۰
  • تقریبا هر تصادف منجر به جرح شدید یا فوت، هزینه‌های تبعی اعم از درمانی و مالی حدود ۲ میلیارد تومان برای کشور دارد و این جدا از نابسامانی‌های اجتماعی و آسیب‌های روانی است که بر خانواده‌ها تحمیل می‌شود . شوربختانه، کشور ما از نظر آمار مرگ و میر بر اثر تصادفات جاده‌ای در بالای جدول جهانی و دارای رتبه هفتم است .
    قرارگاه پیشگیری از تصادفات جاده‌ای تشکیل شود
  • ابتدای امسال بود که جمعیت هلال‌احمر با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: استان اصفهان در صدر میزان تصادفات و استان فارس نیز شدیدترین تصادفات را شاهد بوده است.

    به گزارش سپاهان خبر; بعد از خبر توقیف ۴ هزار و ۵۱ دستگاه خودروی متخلف و حادثه ساز در مسیر‌های برون شهری استان منتشر شد. این سرآغاز برخبر و پر از آمار نگران کننده به شمار می رفت که خسارت مالی و جانی فراوانی به کشور و استان تحمیل می کرد.

    به یاد داشته باشیم تقریبا هر تصادف منجر به جرح شدید یا فوت، هزینه‌های تبعی اعم از درمانی و مالی حدود ۲ میلیارد تومان برای کشور دارد و این جدا از نابسامانی‌های اجتماعی و آسیب‌های روانی است که بر خانواده‌ها تحمیل می‌شود . شوربختانه، کشور ما از نظر آمار مرگ و میر بر اثر تصادفات جاده‌ای در بالای جدول جهانی و دارای رتبه هفتم است .

    علاوه بر این موارد سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه تصادفات سومین عامل مرگ‌ومیر در کشور است، گفت: مرگ یک نفر بر اثر تصادفات ۱۸ میلیارد تومان به اقتصاد ضرر می‌رساند.

    محمد اسماعیل قیداری، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست خبری با اشاره به برگزاری پویش نه به‌تصادف گفت: سومین علت مرگ در ایران تصادفات است یعنی اول بیماری‌های قلبی، بعد سرطان و سپس تصادفات قرار دارد.

    وی ادامه داد: مرگ ناشی از تصادف بیشتر در قشر فعال جامعه اتفاق می‌افتد. در نتیجه تصادف از نظر مرگ و عوارض مربوطه که مسائل اجتماعی و اقتصادی تبعات زیادی برای جامعه به دنبال دارد.

    سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ابراز داشت: مرگ ناشی از تصادف دردناک‌تر و پر هزینه تراست؛ ضمن اینکه معلولیت فرد را نیز به دنبال دارد.

    قیداری تصریح کرد: یک فرد قطع نخاعی یا ازدست‌داده عضو تبعات زیادی را متحمل می‌شوند و تصادفات مهم‌ترین اثر اجتماعی را به دنبال دارد.

    • قرارگاه پیشگیری از تصادفات جاده‌ای تشکیل شود

    این موارد و تداوم اخباری از این دست سبب شد یکی از مدیران استان یک پیشنهاد را رسانه‌ای کند؛ مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از تشکیل قرارگاهی به منظور اتخاذ تدابیر کوتاه‌مدت و بلندمدت برای پیشگیری از تصادفات و تلفات جاده‌ای در تعطیلات پیش‌رو خبر داد.

    منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به تعیین وظایف دستگاه‌ها در قانون مدیریت بحران اظهار کرد: یکی از موارد اکید در قانون مدیریت بحران، آمادگی پیش از وقوع حادثه است.

    وی با بیان اینکه برای مدیریت بحران باید منسجم و با ثبات باشیم، عنوان کرد: انسجام و ثبات در مدیریت بحران وظیفه همه ما است چراکه پیشگیری از حوادث، امری مهم است و آمادگی برای آن باید در طول سال وجود داشته باشد.

    شیشه فروش با تأکید بر وظایف دستگاه‌ها در پیشگیری از تصادفات مطابق طرح جامع مدیریت بحران بیان کرد: با توجه به تردد ناوگان‌های حمل سوخت، مسافر و امکانات در جاده‌های استان و افزایش تردد در تعطیلات پیش‌رو و تابستان، لازم است دستگاه‌ها از هم‌اکنون به تمام وظایف عمل کنند.

    مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: بازگشایی زاینده‌رود نیز عامل دیگری برای افزایش حضور مسافران است؛ از طرفی حضور جمعیت در مناطق روستایی نیز در ایام تاسوعا و عاشورا نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه است.

    وی تأکید کرد: در این باره لازم است قرارگاهی برای اتخاذ تصمیمات کوتاه‌مدت با حضور فرمانداری‌ها و دستگاه‌های مربوطه تا پایان دهه اول محرم تشکیل و اقدامات لازم در آن انجام شود؛ این اقدامات شامل پیشگیری از تصادفات، اطلاع‌رسانی و تهیه تجهیزات موردنیاز است.

    شیشه فروش اضافه کرد: در ادامه تصمیمات و اقدامات لازم برای تعطیلات تابستانه در این قرارگاه انجام خواهد شد.

    مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: لازم است بانک اطلاعاتی ماشین‌آلات استان در اختیار اداره‌کل راهداری استان قرار گیرد تا از ماشین‌های موجود در صنایع و ادارات در اختیار پلیس قرار گیرد؛ همچنین اطلاع‌رسانی توسط صداوسیما برای داشتن سفری امن و سلامت ضروری است.

    • یک آمار ترسناک

    گفتنی است تعداد کشته‌های روزانه تصادفات جاده‌ای آلمان ۸ نفر است در حالی که تعداد خودروهای کشور آلمان ۴۸ میلیون خودرو یعنی دوبرابر خودرو‌های ایران و با جمعیتی حدودا مساوی با ایران است . متاسفانه بعد از انقلاب تاکنون نزدیک ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر در تصادفات جاده‌های کشور کشته شده‌اند (بیش از سه و نیم برابر شهیدان جنگ تحمیلی) و حدود سه برابر این ارقام، مجروحین و مصدومین این تصادفات هستند که تخمین زده می‌شود حدود ۶ تا ۷ درصد تولید ناخالص ملی باید برای درمان آنان و سایر هزینه‌های تبعی اجتماعی هزینه شود که رقم وحشتناک و تاسف‌باری است.

    نویسنده: مستوره ابراهیمی
    برچسب ها

    دسته بندی مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *