×
×

گردشگری بعد از جنگ، موتور محرک توسعه خواهد بود؛
احیای صنعت توریسم

  • کد نوشته: 31944
  • 11 تیر 1404
  • ۰
  • در این میان باید به جان گرفتن گردشگری پس از جنگ در ایران فکر کرد، بعد از هر جنگ، بازسازی آغاز می‌شود ولی گردشگری، یکی از نخستین صنایعی ا‌ست که  از جنگ ضربه می‌خورد و از جمله آخرین هایی است که به حالت عادی بازمی‌گردد ولی  اگر درست برنامه‌ریزی شود، می‌تواند به سلاحی برای صلح، امید و اقتصاد تبدیل شود
    احیای صنعت توریسم
  • بعد از روزهای پرتنش و شب‌های تاریکی جنگ ۱۲ روزه که با شنیدن صدای انفجار گذشت، حالا مردم ایران کم‌کم دارند نفس تازه‌ای می‌کشند. آتش‌بس برقرار شده، خیابان‌ها آرام‌تر شده‌اند و نگاه‌ها دوباره به فردا دوخته شده است، فصل تابستان است و هر سال در این فصل گردشگری رونق بیشتری می گرفت اما در این میان یکی از پرسش‌هایی که این روزها مطرح می‌شود این است که آیا ایران می‌تواند دوباره مقصدی برای گردشگران باشد؟

    • ایران سرزمینی پر از رنگ، طعم، صدا و روایت

    به گزارش پایگاه خبری سپاهان خبر; ایران همیشه سرزمینی پر از رنگ، طعم، صدا و روایت بوده است، از کوچه‌های قدیمی یزد تا جنگل‌های سرسبز شمال، از بازارهای سنتی اصفهان تا سکوت کویر مرنجاب همه و همه مقصد گردشگری است و بارها گردشگران خارجی در خاطراتشان اذعان داشتند که به ایران سفر کردیم، کشوری با داستان‌های بزرگ و مردمی با قلب‌های گرم.

    اما با شروع جنگ، سفرها لغو شد، پروازها به حالت تعلیق درآمدند و گردشگرانی که آمده بودند، حیران و نگران، دنبال راه خروج می گشتند و بعضی گردشگران خارجی که در همان روزهای نخست حمله اسرائیل به ایران در کشور ما بودند از مهمان‌نوازی مردم گفتند، از فرهنگی که با همه‌ی نگرانی‌ها همچنان گرم و زنده است. ولی بی‌شک ترس از ناامنی باعث می شود تا گردشگری داخلی و خارجی با افت شدید روبه رو شود.

    • بازسازی زیرساخت‌های گردشگری

    اما در این میان باید به جان گرفتن  گردشگری پس از جنگ در ایران فکر کرد، بعد از هر جنگ، بازسازی آغاز می‌شود ولی گردشگری، یکی از نخستین صنایعی ا‌ست که  از جنگ ضربه می‌خورد و از جمله آخرین هایی است که به حالت عادی بازمی‌گردد ولی  اگر درست برنامه‌ریزی شود، می‌تواند به سلاحی برای صلح، امید و اقتصاد تبدیل شود چرا که ایران کشوری‌ است با تاریخ، طبیعت و فرهنگی بی‌نظیر و قطعا صنعت گردشگری می‌تواند جان تازه‌ای به اقتصاد و اشتغال ببخشد.

    • گردشگری صلح و مقاومت

    اولین قدم، ایجاد حس امنیت برای مسافران داخلی و خارجی است و در قدم بعد باید راه‌ها، هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی که آسیب دیدند، سریع بازسازی شوند. در حقیقت جنگ، هر چقدر تلخ باشد، بخشی از تاریخ یک ملت می‌شود و می‌توان تجربه‌های واقعی از جنگ را با احترام و صداقت، تبدیل به گردشگری صلح و مقاومت کرد، همان‌طور که در  اردوی راهیان نور این اتفاق افتاد.

    تجربه کشورهای دیگر نشان داده که گردشگری می‌تواند حتی بعد از جنگ، موتور محرک توسعه باشد.از ویتنام گرفته تا بوسنی و رواندا، همه با معرفی صادقانه‌ی تاریخ، فرهنگ و مقاومت مردمشان توانستند گردشگران را برگردانند و ایران هم اگر با برنامه، امید و حمایت حرکت کند می‌تواند در این زمینه موفق شود.

    • بزرگترین خسارت ما در حوزه گردشگری است

    سید رضا صالحی امیری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است وی چندی پیش در جمع خبرنگاران اعلام کرد: اگر این بحران جنگ ۱۲ روزه نبود ما با یک آغاز شکوفایی برای جامعه هتل‌داران و تورگردانان در کشور روبه رو بودیم اما در حال حاضر بزرگترین خسارت ما در حوزه گردشگری است.

    وی افزود: تلاش های جدی و سنگینی برای بهبود گردشگری با همکاری رئیس جمهور انجام گرفته بود به طوریکه با کشور مصر برای تبادل گردشگر به نقطه مثبت رسیده بودیم.حتی درباره باز شدن مسیر گردشگر صحبت کردیم و فضایی فراهم شد تا گردشگران مصری به کشور ما بیایند و امیدواریم بتوانیم آن فضا را مجددا ایجاد کنیم .

    • اشیای تاریخی به جای امن منتقل شد

    وی همچنین  تصریح کرد: همه تلاش ما باز کردن راه برای گردشگران خارجی بود و قرار بود دولتمردان مصر به تهران بیایند و توافق کنیم.

    صالحی امیری در مورد حفاظت از اشیای تاریخی در شرایط روزهای جنگ نیز گفت: اشیای تاریخی به جای امن منتقل شد و برخی از اشیا که امکان جابجایی آنها وجود نداشت با ۶۳ تن کیسه شن و ماسه محصور شد تا مورد اثابت ترکش قرار نگیرد.

    • اطلاع‌رسانی دقیق و رونق دوباره صنعت گردشگری

    علیرضا قصوری مدیر عامل هتل پارسیان عالی قاپو نیز با تاکید بر اینکه با توجه به جنگ چند روزه اما شهر اصفهان با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بی‌شماری در حوزه گردشگری همچنان آماده پذیرایی از گردشگران است گفت:  این شهر نه تنها آثار تاریخی و فرهنگی جذابی دارد، بلکه تمام زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های گردشگری در آن وجود دارد.

    وی یکی از چالش‌های اصلی گردشگری در اصفهان را، کمبود هتل‌ها و مراکز اقامتی مناسب، خصوصاً در سطح ۴ ستاره و بالاتر دانست و متذکر شد: خوشبختانه بخش خصوصی وارد میدان شده و برنامه‌هایی برای ساخت هتل‌های جدید در اصفهان در دست اجرا است چراکه مهم‌ترین نیاز اولیه یک گردشگر، داشتن تخت و فضایی برای اقامت راحت است. بنابراین فراهم کردن این امکانات از اولویت‌های اصلی برای رشد بیشتر گردشگری در این شهر محسوب می‌شود.

    وی همچنین از رسانه ها درخواست کرد که اطلاعات کافی و کاربردی به گردشگران منتقل کنند. مثلاً به آن‌ها بگویند کدام نقاط شهر دارای آثار تاریخی هستند یا بهترین مکان‌ها برای بازدید کجاست. اطلاع‌رسانی دقیق می‌تواند کمک بزرگی به جذب بیشتر گردشگران و رونق دوباره این صنعت ارزشمند کند.

    • اشتغال زایی و ساخت اپلیکیشن های اختصاصی سفر

    احسان محمدپور راهنمای رسمی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نیز در گفتگو با ما اذعان داشت: گردشگری در ایران سالها همواره دستخوش تغییرات و تحولات ناخوشایندی اعم از نرخ دلار، بیماری کرونا و ناامنی خاورمیانه بوده که این عوامل باعث شده گردشگری در ایران چه در بُعد داخلی و چه خارجی همواره سیر نزولی داشته باشد. در این میان راهنمایان گردشگری و مدیران اجرایی در گردشگری مثل آژانس ها، همیشه متضرر بوده و در مسیر شغلی سیر پسرفت داشتند.

    وی یاد آور شد: این شرایط نا مساعد گردشگری چه داخلی و  چه خارجی، در صورتی مطلوب خواهد شد که از جانب میراث فرهنگی هماهنگی هائی جهت اعطای وام گردشگری به فعالان این عرصه صورت گیرد، همچنین از طریق اشتغال زایی و ساخت اپلیکیشن های اختصاصی سفر، برای جذب مسافرین، می توان رونق مجدد صنعت گردشگری را شاهد بود.

    نویسنده: یلدا توکلی
    برچسب ها

    دسته بندی مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *