در ادامه اجرای طرحهای هوشمند ترافیکی، شهر اصفهان در آغاز پاییز ۱۴۰۴ شاهد کاهش چشمگیر حجم ترافیک و طول صف خودروها بوده است.
به گزارش سرویس شهری پایگاه خبری سپاهان خبر؛ آمارهای رسمی نشان میدهد با اقدامهای مهندسی و اصلاحی در معابر، شدت ازدحام در اکثر رینگهای ترافیکی شهر کاهش قابلتوجهی یافته است.
تحلیل دادهها؛ افت محسوس در تمامی محدودههای ترافیکی شهر
سعید ساکت، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان، گفت دادههای پایش هوشمند ترافیک نشان میدهد میانگین طول صف خودرو در دو هفته ابتدایی مهر ۱۴۰۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۹ درصد کاهش یافته است. در هفته اول، میانگین صف روزانه از حدود ۳۴ هزار متر به کمتر از ۱۴ هزار متر رسیده و در هفته دوم نیز کاهش مشابهی ثبت شده است.
افت ۶۵ درصدی ازدحام بین رینگ دوم تا سوم
ساکت اضافه کرد که کاهش ازدحام در تمام رینگهای ترافیکی شهر قابل مشاهده است؛ بیشترین کاهش مربوط به محدوده بین رینگ دوم تا سوم با شاخص ۶۵ درصد بوده و کمترین میزان نیز با حدود ۵۰ درصد کاهش در فاصله رینگ اول تا دوم ثبت شده است. این روند نشاندهنده توزیع متوازنتر جریان ترافیک در سطح شهر است.
بهبود عملکرد بزرگراههای کلیدی؛ نقش اصلاح هندسی در روانسازی عبور و مرور
به گفته معاون شهردار، طول صف خودروها در بزرگراههای اصلی از جمله شهید خرازی، شهید کشوری و آقابابایی نیز به ترتیب ۴۰، ۵۰ و ۱۴ درصد کمتر شده است. در بزرگراه خرازی، پایان عملیات اصلاح هندسی و بازسازی رفیوژ میانی نقش مهمی در کاهش تراکم ترافیک داشته است.
کاهش چشمگیر نقاط بحرانی؛ از ۱۲ تقاطع پر ازدحام به تنها ۴ نقطه
پایش هوشمند تقاطعهای پرترافیک نشان میدهد تعداد نقاط بحرانی با صف بالای ۸۰۰ متر در ساعات اوج تردد از ۱۲ نقطه در سال گذشته به ۴ نقطه در سال جاری رسیده است. مناطق هزارجریب–آزادی، شمال پل ابوذر و بلوار تختی بیشترین بهبود ترافیکی را تجربه کردهاند.
تأثیرات زیستمحیطی و برنامه استمرار کاهش ترافیک
ساکت ضمن تأکید بر اثرات مثبت این کاهش بر مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا گفت: کاهش صفها علاوه بر کاهش زمان سفر و روان شدن عبور و مرور، باعث صرفهجویی قابلتوجه در انرژی شده است. معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان قصد دارد با تداوم پایش هوشمند، اصلاح چراغهای راهنمایی و همکاری با پلیس راهور، این روند نزولی ترافیک را در ماههای آینده تثبیت کند.











دیدگاهتان را بنویسید