×
×

سپاهان خبر گزارش می‌دهد؛
پیامدهای سرکوب شادی کودکان و نوجوانان چیست؟

  • کد نوشته: 16771
  • ۰۸ دی ۱۴۰۳
  • ۰
  • برنامه‌های ویژه شادی و نشاط کودکان و نوجوانان باید در تمام مدارس و همچنین سایر مراکز ساری و جاری شود و نباید با برخوردهای غلط این چنینی و سرکوب و بازخواست عوامل شادی بچه‌ها به آن‌ها فشار وارد شود.
    پیامدهای سرکوب شادی کودکان و نوجوانان چیست؟
  • یک جامعه‌شناس گفت: سرکوب شادی و نشاط کودکان و نوجوانان باعث ایجاد بدبینی و ناامیدی شده و بستر گرایش آن‌ها به انواع آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌کند.

    به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری سپاهان خبر، روز گذشته فیلمی از رقص دسته جمعی تعدادی از کودکان دانش‌آموز در یک مدرسه در شهر بابل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و به دنبال آن مسئولان آموزش و پرورش بابل با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن ناهنجار و غیرقانونی خواندن برگزاری این جشن که ظاهرا به مناسبت ولادت حضرت زهرا سلام‌الله برگزار شده بود، اعلام کردند با عوامل برگزاری این جشن برخورد می‌کنیم.

    اطلاعیه عجیب آموزش و پرورش واکنش‌های منفی بسیاری را از طرف افراد و گروههای مختلف به دنبال داشت و مورد اعتراض واقع شد.

    امان‌الله قرائی مقدم جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار سپاهان خبر، اظهار کرد: خیلی متاسفم برای مسئولانی که با رفتارهای غلط خود باعث می‌شوند که شادی و نشاط که عامل سلامت روحی، روانی و اجتماعی جامعه است، کمرنگ شده و کودکان و نوجوانان که آینده سازان کشور هستند، خاطره خوبی از مدیریت این مسئولان در ذهن نداشته باشند.

    وی تصریح کرد: این قبیل اقدامات باعث ایجاد بدبینی، یاس و ناامیدی در بین کودکان و نوجوانان می‌شود و حتی آن‌ها نسبت به نظام آموزش و پرورش و کل جامعه و سیاستمداران و حاکمیت بدبین می‌کند و به نظر من عوامل این جشن باید مورد تشویق قرار بگیرند و در مدارس خوب دنیا هم ایجاد بستر و فضایی شاد برای کودکان و نوجوانان مورد تقدیر واقع می‌شود.

    این جامعه شناس خاطرنشان کرد: برنامه‌های ویژه شادی و نشاط کودکان و نوجوانان باید در تمام مدارس و همچنین سایر مراکز ساری و جاری شود و نباید با برخوردهای غلط این چنینی و سرکوب و بازخواست عوامل شادی بچه‌ها به آن‌ها فشار وارد شود.

    در جامعه‌ای که شادی نیست، هیچ چیز نیست

    وی افزود: این قبیل رفتارها با دانش آموزان و کسانی که به دنبال شادی آن‌ها هستند، بر خلاف چیزی است که در نظام تعلیم و تربیت سراسر دنیا حاکم است و خود من به عنوان جامعه شناس در مقالات متعدد بر این موضوع که “در جامعه‌ای که در شادی نیست هیچ چیز نیست” تاکید کرده‌ام و نمی‌دانند مسئولانی که می‌گویند با دانش آموزان و شادی آن‌ها می‌خواهند برخورد کنند، چگونه فکر می‌کنند و چه تفکراتی دارند.

    قرائی مقدم تاکید کرد: مسئولان بگویند که شادی و نشاطی که در درون مدرسه صورت گرفته است، چه صدمات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به حاکمیت و دولت وارد می‌آورد؟ به جز اینکه مفید فایده است و رأفت و دوستی بچه‌ها را نسیت به یکدیگر بیشتر می‌کند.

    وی افزود: رفتارهای غلط مسئولان باعث سوء استفاده رسانه‌های بیگانه از کشور و شرایطی که در آن قرار دارد، می‌شود و با بروز چنین تصمیماتی این رسانه‌ها بیشتر روی مخالفت مسئولان با شادی و نشاط مردم و غم و غم پراکنی در بین مردم مانور می‌دهند.

    توجه به شادی کودکان و نوجوانان، عامل بازدارنده گرایش به آسیب‌های اجتماعی است

    این جامعه شناس تصریح کرد: محدود کردن مردم و به ویژه کودکان و نوجوانان در ابراز شادی باعث افسردگی و افزایش خودکشی در بین آن‌ها شده و از طرفی این قبیل محدودیت‌ها و سرکوب‌ها باعث تشویق و گرایش کودکان و نوجوانان به انواع آسیب‌های اجتماعی مثل استعمال سیگار، اعتیاد، فرار از مدرسه و … بوده و در حقیقت شادی و نشاط باعث افزایش امید و عامل بازدارنده کودکان از ورود به آسیب‌ها محسوب می‌شود.

    قرائی مقدم تاکید کرد: مسئولان در حاکمیت باید از بروز رفتارهای هیجانی و تند با کودکان و نوجوانان و سایر گروه‌های مردمی پرهیز کرده و تا بیشتر از این باعث تضعیف اعتقادات و باورهای دینی و اعتقادی مردم و کمرنگ شدن ارزش‌ها نشوند.

    فراهم کردن محیط شاد و به دور از محدودیت‌های بیجا و دست و پاگیر در همه جای کشور، منجر به افزایش امید در بین مردم می‌شود و این افزایش امید حس وطن‌دوستی و پایبندی به وطن را در بین آن‌ها افزایش می‌دهد و کودکی و نوجوانی بهترین سنی است که باید برای ایجاد این حس وطن‌دوستی مورد توجه مسئولان و تصمیم‌گیران در حوزه‌های مختلف واقع شود.

    نویسنده: فرزانه فراهانی
    برچسب ها

    دسته بندی مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *