×
×

آیین «زنگ حیدری» در نوش‌آباد احیا می‌شود؛
نوش‌آباد مرکز سنتی‌ترین آیین‌های پاسداشت حماسه حسینی

  • کد نوشته: 31542
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۴
  • ۰
  • سقاخوانی، توغ‌برداری، جریده‌برداری روز هشتم محرم، خیمه‌کوبی روز هشتم و خیمه برداری عصر یازدهم محرم، کُتَل داری روز عاشورا و پخت نان عباسعلی از جمله آیین‌های محرم نوش‌آباد محسوب می‌شود که تا امروز در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.
    نوش‌آباد مرکز سنتی‌ترین آیین‌های پاسداشت حماسه حسینی
  • سقاخوانی، توغ‌برداری، جریده‌برداری روز هشتم محرم، خیمه‌کوبی روز هشتم و خیمه برداری عصر یازدهم محرم، کُتَل داری روز عاشورا و پخت نان عباسعلی از جمله آیین‌های محرم نوش‌آباد محسوب می‌شود که تا امروز در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

    رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان آران‌وبیدگل گفت: «زنگ حیدری» از نمادهای اعلام عزای محرم است که هم‌زمان با رؤیت هلال ماه محرم و هنگامه عزا و نوحه در شب اول محرم نواخته می‌شده است.

    شهر تاریخی نوش‌آباد در شمال استان اصفهان، مرکز سنتی‌ترین آیین‌های پاسداشت حماسه حسینی است که در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است و زنگ حیدری یکی از آیین‌هایی است که نماد آغاز محرم در نوش‌آباد است.

    محمدجواد عبدلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: زنگ حیدری، شب قبل از محرم به تیرک‌های منبر مرکز «هیئت حسینی نوش‌آباد» آویخته شده و «سقاخوانان» پای این زنگ ایستاده و همراه با نواختن آن، به خواندن اشعار و روایات در ستایش امام حسین و بیان مظلومیت آن حضرت می‌پردازند.

    وی افزود: آیاتی از قرآن بر زنگ حیدری نقش بسته و صدایی دل‌نشین دارد و تقدس زنگ به‌واسطۀ همین آیاتی است که بر آن نقش بسته است. مسئول نواختن زنگ یکی از معتمدان و مسن‌ترین افراد هیئت است که در پایان هر دو بیت، یک‌بار به زنگ ضربه می‌زند و خطاب به زنگ و نواختن آن، او را به ناله و اعلام ایام عزا فرامی‌خواند.

    رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل بیان کرد: زنگ حیدری که به‌جا مانده از سنت «قلندری» و «پهلوانی» است به اشکال و ابعاد مختلف بر بسیاری از ابزارهای عزاداری از جمله «علم»، «علمات»،«نخل»،«طوق»، «جرتیه»،«کتل»و… آویخته می‌شده است.

    عبدلی افزود: زنگ حیدری «هیئت حسینی نوش‌آباد»، زنگ بزرگ مدور فولادی، شبیه به زنگ زورخانه و منقش به کتیبه وقف است. صدای ناله‌گون زنگ آن از سوی نوحه‌خوان را می‌توان تمثیلی از نوحه‌گری و هم‌نوایی تمام اجزای طبیعت در غم مظلومان دانست که در هفتم بهمن ۱۴۰۳ در فهرست آثار منقول کشور به ثبت ملی رسید.

    نویسنده: امین رضایی
    برچسب ها

    دسته بندی مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *