وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در این دولت مرگ سند ۲۰۳۰ را اجرا کردیم، گفت: دروس و حجم آنها برای اجرای فعالیتهای ورزشی و پرورشی تغییر میکند.
رضا مراد صحرایی گفت: در این دولت مرگ ۲۰۳۰ را اجرا کردیم،در بدنه آموزش و پرورش افرادی بودند که همچنان به سند ۲۰۳۰ اعتقاد داشتند و حتی برای اجرای این سند بودجه و دفتر در آموزش و پرورش وجود داشت اما برای سند تحول بنیادین اعتباری نداشتیم.
صحرایی در پاسخ به این پرسش که دلایل بد بودن سند ۲۰۳۰ چیست، گفت: سند ۲۰۳۰ از خارج به ما دیکته شده است و همه بخشهای آن نگران کننده است با این حال ممکن است، موارد خوبی مانند افزایش کیفیت را داشته باشد اما این موضوع در سند تحول بنیادین هم وجود دارد، وقتی سند داخلی داریم چرا باید از خارج سند بیاوریم.در سند ۲۰۳۰ مواردی وجود داشت که بر خلاف فرهنگ ایرانی بود مانند برابری جنسیتی در حالی که ما به عدالت جنسیتی اعتقاد داریم.
وزیر آموزش و پرورش درباره دلایل عدم اجرای سند تحول بنیادین گفت: عدم اجرای سند مربوط به سالهای گذشته است، هم اکنون سند ۲۰۳۰ به طور کامل از جریان برنامهریزی کشور کنار گذاشته شده است و بهار سند تحول بنیادین را رقم زدهایم.
وی افزود: سند تحول به دنبال ایجاد حیات طیبه است و نظریه تعلیم و تربیتی کشور است و باید تمام آن را اجرا کنیم اما تا تحقق اجرای کامل آن فاصله داریم، چون سند به نقشه راه نیاز داشت البته نقشه راه سند تحول در سالهای ۹۳ و ۹۷ تدوین شد اما از داخل اتاق وزرا بیرون نرفته بود که دلایل مختلفی دارد چون تمرکز بر سند تحول نبود و این سند رقیب دیگری داشت.
صحرایی بیان کرد: تمام دستگاهها برای اجرای سند تحول بنیادین وظایفی بر عهده دارند، هم اکنون نقشه راه سند را به شورای عالی انقلاب فرهنگی بردیم تا پس از تصویب به عنوان یک قانون تکلیف شده و تمام دستگاههای مسئول موظف به همکاری برای اجرا باشند.
وی ادامه داد: نقشه راه سند تحول بنیادین چند ویژگی دارد از جمله شاخص و برنامه سالانه مبتنی بر وضع موجود، از سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۱۲را در قالب برنامه ملی شاخصگذاری کردیم، سند تحول بنیادین ۶ زیر نظام مصوب و ۴۵۸ برنامه دارد و یکی از اشکالات اجرایی این است که برای اجرای برنامهها اولویتبندی نشده است.
صحرایی گفت: بنده با تمام وزرایی که بعد از تصویب سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش حضور داشتند مشورت و مشاهده کردم که اراده اجرای سند را داشتند اما محیط و شرایط فراهم نبود هم اکنون خوشبختی بنده این است که رئیس جمهور بر سند تحول بنیادین تاکید دارد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: شورای پشتیبانی سند تحول بنیادین به ریاست معاون اول رئیس جمهور و حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی و سایر دستگاهها تشکیل شد و تا کنون دو جلسه آن برگزار شده است، ۷ پروژه پیشران ملی را تعریف کردیم که تصویب شد و نخستین آییننامه با عنوان توسعه و تقویت مهارتهای دانشآموزی در هیئت دولت تصویب شد.
وزیر آموزش و پرورش درباره تغییرات کتابهای درسی گفت: هم اکنون چهارچوب شایستگیهای پایه طراحی شده و راهنمای برنامه درسی بر مبنای آن اصلاح شد و هم اکنون نوبت اصلاح کتابهای درسی است، کتابهای جدید پایه اول ابتدایی به طور آزمایشی اجرا شد که پس از دریافت بازخورد آن را به صورت گسترده در سطح کشور اجرا خواهیم کرد.
وی افزود: تفکر و تعقل، هویت ایرانی و اسلامی، خودباوری، استدلال و یادگیری مهارتها در تغییرات کتابهای درسی مد نظر است همچنین جدول دروس و جدول زمان در حال تغییر به نفع فعالیتهای ورزشی و پرورشی است تا ساعت را برای این برنامهها باز کنیم و برای تحقق آن مواد درسی و حجم آن تغییر میکند.
دیدگاهتان را بنویسید