یا عبدالوحید فیاضی، عضو کمیسیون آموزش مجلس یه گفتگویی نشستیم که در ادامه میخوانید:
مدتی است که خبری مبنی بر قطع همکاری با معلمانی که دراعتراضات مربوط به صنفشان حضور داشتهاند، در فضای مجازی منتشر شده است. آیا چنین مطلبی به کمیسیون آموزش رسیده است؟ در صورت صحت موضوع، آیا این نوع واکنشها نسبت به مطالبهگریها قانونی است؟
هرچند تا این لحظه از چنین مطلبی بیخبر هستم؛ اما به فرض اینکه واقعیت داشته باشد باید گفت، حضور معلمان در اجتماعات صنفی در چارچوب مجوزهایی که وزارت کشور میدهد، یک تجمع قانونی است و قطعاً برای معلمان مشکلآفرین نخواهد بود. مگر اینکه درهمان اجتماعات قانونی هم کارهای هنجارشکنانهای صورت بگیرد یا مواردی که برخلاف مصالح و منافع ملی باشد رخ دهد. وگرنه معلمان حق خودشان را دارند و حرفهای و صنفی حرف میزنند و باید صحبتهایشان شنیده شود و اعتراضات صنفی حق معلمان هم هست. بااینهمه چنانچه مواردی دراینخصوص باشد و به مرکز پژوهشهای مجلس مراجعه شود، قطعاً بر اساس آنچه اتفاق افتاده تصمیمگیری میشود.
این نارضایتی معلمان نسبت به حق و حقوقشان در حالی است که از آن طرف هم بسیاری از والدین نسبت به افت کیفیت آموزش در مدارس گلهمند هستند. به نظر شما این دو مقوله چه اندازه با یکدیگر مرتبط است؟
ببینید، کیفیت آموزش همیشه معلول کموزیاد بودن حقوق معلمان نیست. اعتقاد دارم کیفیت آموزش به نوع نارسایی که در حوزه مدیریت آموزشوپرورش وجود دارد برمیگردد. البته یکی از دلایل و بخشهای مهم، میزان توجه به حقوحقوق معلمان است، اینکه چقدر نسبت به کارکردی که دارند حقوق مناسب دریافت میکنند. طبیعی است که در جامعه ما، معلمان هنوز به جایگاه خودشان نرسیدهاند. اتفاقاً یکی از قضایایی که میتواند مصداق نارضایتی باشد همین پرداختیها است. گرچه انصافاً در طول سنوات گذشته بهویژه دو سال اخیر، دولت و مجلس زحمات زیادی برای ایجاد رضایتمندی معلمان کشید؛ اما باید پای صحبت معلمان نشست و بپرسیم که چرا بازهم نارضایتی وجود دارد. این نشان میدهد نوع کارکردی که بوده زیر سؤال است. به نظر من عملکرد نادرستی بوده که موجب رضایتمندی نشده است. من معتقدم معلمانی که راضی باشند میتوانند به لحاظ کارکرد و آموزش خروجی خوبی داشته باشند، معلمان ناراضی قطعاً به نفع جامعه نیستند و نمیتوانند آموزش با کیفیتی را ارائه دهند؛ بنابراین باید کاری کنیم که معلمان از شغلشان نهایت رضایتمندی را داشته باشند و این وظیفه مجلس و دولت است که توجه کند.
پیشبینی شما از وضعیت معلمان در دولت چهاردهم چیست؟
معتقدم مجلس فعلی اراده قوی دارد که درکنار دولت بهطورجدی به موضوع آموزشوپرورش بپردازد. به نظر میرسد دولت آقای پزشکیان، دولتی است که در خدمت آموزش خواهد بود. مطمئناً اگر دولت چهاردهم بحث آموزش را به حاشیه نبرد امیدواری بسیار زیادی به آینده علمی و تعلیم و تربیتی کشور وجود دارد.
دیدگاهتان را بنویسید