×
×

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان خبر داد:
مرمت آرایه‌های کاشی‌کاری مسجد جامع با ۸.۵ میلیارد ریال 

  • کد نوشته: 31741
  • ۰۸ تیر ۱۴۰۴
  • ۰
  • میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در ادامه رسالت حرفه‌ای اش درخصوص مرمت و حفط آثار باستانی و تاریخی این بار دست‌به کار مرمت آرایه‌های کاشی‌کاری مسجد جامع اصفهان شده است. بد نیست بدانید این مرمت با هزینه ۸.۵ میلیارد ریالی انجام خواهد شد.   
    مرمت آرایه‌های کاشی‌کاری مسجد جامع با ۸.۵ میلیارد ریال 
  • میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در ادامه رسالت حرفه‌ای اش درخصوص مرمت و حفط آثار باستانی و تاریخی این بار دست‌به کار مرمت آرایه‌های کاشی‌کاری مسجد جامع اصفهان شده است. بد نیست بدانید این مرمت با هزینه ۸.۵ میلیارد ریالی انجام خواهد شد.

    به گزارش پایگاه خبری سپاهان خبر; امیر کرم‌زاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در خصوص این خبر گفت :  این عملیات مرمتی که شامل مرمت کامل آرایه‌ها و کاشی‌کاری‌های قسمت میانی گنبد عظیم مسجد جامع عباسی است که بااعتباری بالغ بر ۸.۵ میلیارد ریال آغاز شد.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، پیش‌بینی می‌شود این مرحله از عملیات مرمتی، تا پایان شهریورماه سال جاری ادامه داشته باشد.

    اهمیت و چرایی اهمیت آرایه‌های مساجد در معماری ایران

    نگاهی به (مسجد) و (تزئینات اسلامی) در معماری اسلامی مسجد نمونه عالی بنای اسلامی و کلید معماری اسلامی است و به گونه ای ساخته شده که ماندگار باشد. یک معمار و پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگو با ما دراین باره گفت : در واقع به وسیله مسجد بود که سازندگان مسلمان با میراث معماری قبل از اسلام آشنا شدند. جنبه های مهم و مشخص معماری مساجد، دلایل خاصی را برای بحثهای گسترده مطرح می سازند و این فصل تاکید خاصی روی آنها دارد.

    روح اله برازنده ادامه داد :  این بحثها عبارتند از خاستگاه مسجد، اجزای سازندۀ آن، یا ارتباط آنها با اهمیت آیین نماز، کاربردهای گوناگون آن و خصوصیات استاندارد، اینها تنها هنگامی که این موضوعات کاملاً روشن گردند ممکن خواهد بود که از عام به خاص بگراییم و این تصمیم کلی منتج شده را با جزئیات خاصی باز کنیم.

    آرا پژوهشگران غربی و متخصصان معماری اسلامی

    در این ارتباط آرا و اقوال مختلف گوناگونی وجود دارد : «تیتوس بورکهارت» معتقد است که این نقوش ماهیتی غیر تاریخی ، عرفانی و متفکرانه دارند و بازنمود وحدت در کثرت و کثرت در وحدت اند «اولگ گرابار» به جانبخش بودن تزیینات اشاره می کند ، اما معتقد است که تزیینات هیچ گونه معنای ذهنی و بعد فرهنگی ندارند و صرفاً‌ برای آراستن و حظ بصرند ؛‌فقط در کتیبه ها معنای شبیه سازانه یافت می شود ، لذا وی این نقوش را صرفاً تزیینی و فاقد بُعد معنوی و سمبلیک می داند . محقق دیگری می نویسد : تزیینات چه معمارانه باشند و چه کاربردی ، هدف از آنها یکی است : از میان بردن ماده ، انکار توده های جسیم و جایگزین کردن آنها با حقیقتی که کمتر قابل لمس و محسوس باشد .

    نویسنده: رضا امینی
    برچسب ها

    دسته بندی مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *