×
×
آخرین اخبار

بررسی قیمت‌های لوازم‌التحری در بازار روزهای پایانی شهریور:
مدرسه بازار در سایه تورم

  • کد نوشته: 36766
  • 23 شهریور 1404 - 03:23 ب.ظ
  • ۰
  • با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید، خانواده‌های ایرانی به جای شور و شوق خرید لوازم‌التحریر، کیف و کفش نو برای فرزندانشان، با موج تازه‌ای از گرانی‌ها روبه‌رو شده‌اند.
    مدرسه بازار در سایه تورم
  • با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید، خانواده‌های ایرانی به جای شور و شوق خرید لوازم‌التحریر، کیف و کفش نو برای فرزندانشان، با موج تازه‌ای از گرانی‌ها روبه‌رو شده‌اند. قیمت‌ها چندین برابر سال گذشته شده، کیف و کفش دانش‌آموزان به کالایی لوکس تبدیل گشته و پوشاک مدارس نیز افزایش چشمگیری داشته است.

    چالش جدی گرانی

    به گزارش پایگاه خبری سپاهان خبر هزینه‌های مربوط به تهیه لوازم‌التحریر، پوشاک مدرسه و سایر ملزومات تحصیلی با رشد قابل توجهی روبه‌رو شده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد خانواده‌ها تنها برای آماده کردن یک دانش‌آموز دبستانی باید بیش از شش میلیون تومان هزینه کنند، عددی که شامل کتاب، کیف، کفش، لوازم‌التحریر و فرم مدرسه است و بسیاری از خانواده‌ها ناچارند به جای خرید اجناس باکیفیت، به سراغ محصولات ارزان‌تر و بی‌دوام بروند یا حتی برخی اقلام را از سبد خریدشان حذف کنند.

    بازار لوازم‌التحریر، کیف، کفش و لباس فرم مدارس در آستانه سال تحصیلی جدید با چالش جدی گرانی مواجه است. خانواده‌ها برای تأمین ملزومات آموزشی فرزندان خود ناگزیر از صرف هزینه‌هایی سنگین هستند که در بسیاری موارد از توان آن‌ها فراتر است. فروشندگان نیز از شرایط راضی نیستند و تأکید دارند که افزایش قیمت‌ها حاصل فشارهای بیرونی است. در این میان، تولیدکنندگان داخلی تلاش می‌کنند نیاز بازار را تأمین کنند، اما هزینه‌های بالای تولید، مانع عرضه ارزان کالا شده است.

    قیمت یک جفت کفش مدرسه مناسب فصل پاییز و زمستان به حدود بیش ۱ میلیون تومان رسیده و قیمت متوسط فرم مدرسه نیز در حال حاضر بالای یک میلیون تومان برآورد می‌شود. بررسی بازار نشان می‌دهد که قیمت لوازم‌التحریر و پوشاک مدرسه در مقایسه با سال گذشته بین ۴۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافته است.

    نبود سیاست‌های حمایتی مؤثر

    کارشناسان اقتصادی، این وضعیت را حاصل تورم عمومی، کاهش قدرت خرید و نبود سیاست‌های حمایتی مؤثر می‌دانند. آنان معتقدند اگر راهکاری برای کنترل قیمت‌ها و حمایت از خانواده‌ها در آستانه سال تحصیلی اندیشیده نشود، تبعات روانی و اجتماعی آن به‌ویژه برای دانش‌آموزان از بین رفتن انگیزه و شادی آغاز مدرسه خواهد بود.

    تخصیص یارانه آموزشی یا نظارت واقعی بر بازار

    ابوذر ادیبی یک کارشناس اقتصادی است. وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری سپاهان خبر با اشاره به دلایل اصلی گرانی در آستانه سال تحصیلی گفت: واقعیت این است که افزایش مداوم هزینه‌های تولید، وابستگی بخش بزرگی از مواد اولیه لوازم‌التحریر به واردات و نبود نظارت جدی بر بازار، باعث جهش قیمت‌ها شده است. وی تخصیص یارانه آموزشی یا نظارت واقعی بر بازار را راه حلی برای کاهش مشکل عنوان کرد و گفت: می‌توان بخشی از فشار را کم کرد. در غیر این صورت، هر سال مهر به جای ماه شادی، به فصلی از نگرانی برای والدین تبدیل خواهد شد.

    برخورد قاطع با متخلفین و گران فروشان

    مجتبی صیادیان، عضو کارگروه لباس فرم مدارس نیز، اعلام کرد که اگر قیمت یک مقنعه و مانتو و شلوار یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد، تولیدکننده مجبور به دریافت مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان از مردم است. به گفته صیادیان مابه‌التفاوت قیمت تولید و فروش به مدارس پرداخت می‌شود. این پدیده، اعتماد عمومی به نهادهای آموزشی را کاهش می‌دهد و این تصور را به وجود می‌آورد که مدارس، به جای تمرکز بر آموزش، به دنبال منافع مالی نامشروع هستند.

    برای مقابله با این پدیده، نیاز به یک عزم جدی و راه‌حل‌های چندجانبه است و باید تمامی مراحل انتخاب تولیدکننده لباس فرم و جزئیات مالی قراردادها، به صورت عمومی و شفاف اطلاع‌رسانی شود. نهادهای نظارتی مانند وزارت آموزش و پرورش و سازمان بازرسی کل کشور نیز، باید با جدیت موضوع را پیگیری کرده و با متخلفین و گران فروشان پوشاک دانش آموزان برخورد قاطع داشته باشند. شاید هم لازم باشد بودجه‌ریزی مدارس بازنگری شود تا نیازهای مالی آن‌ها به روش‌های قانونی و شفاف تأمین گردد. والدین نیز باید از حقوق خود آگاه باشند و در صورت مشاهده تخلف، آن را به مراجع ذی‌ربط گزارش دهند.

    پیش‌تر هم رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت‌افزار گفته بود که به طور میانگین قیمت نوشت‌افزار امسال حدود ۳۰ درصد نسبت به شهریور پارسال افزایش داشته است. این افزایش در برخی اقلام اساسی و ساده‌تر مانند دفتر و مداد کمتر است. از طرف دیگر به نظر می‌رسد با توجه به افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم، خانواده‌ها خریدهای خود را به حداقل رسانده و بیشتر به دنبال اجناس کاربردی و ارزان هستند.

    نویسنده: یلدا توکلی
    برچسب ها

    بیشتر بخوانید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *