ساخت مجسمه شهری، هنری است که با ترکیب خلاقیت و مهندسی، به شهرها روح میبخشد و هویت بصری آنها را شکل میدهد. این مجسمهها، علاوه بر زیبایی، میتوانند نمادهای فرهنگی، تاریخی یا اجتماعی یک شهر باشند و به ایجاد حس تعلق و مشارکت در میان شهروندان کمک کنند. در واقع مجسمههای شهری، بیش از آنکه صرفاً تندیسهایی از جنس سنگ یا فلز باشند، آینه تمامنمای روح و فرهنگ یک شهر هستند. این آثار هنری، به عنوان عناصر مکمل معماری شهری، نقش مهمی در شکلدهی هویت، زیبایی و جذابیت شهرها ایفا میکنند.
مجسمههای شهری بازتابی از پیشینه تاریخی و فرهنگی
به گزارش سپاهان خبر; در این رابطه مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه مجسمههای شهری اصفهان بازتابی از پیشینه تاریخی و فرهنگی است، گفت: نمیتوان طراحی مجسمههای شهری اصفهان را جدا از فرهنگ، تاریخ و مذهب این شهر و کشور در نظر گرفت.
حمید قنادنیا در گفتوگویی که با ایمنا اظهار کرد: هویت در طراحی مجسمههای شهری اصفهان بهعوامل متعددی بستگی دارد؛ در این شهر هویت تنها به بُعد تاریخی محدود نمیشود، بلکه شامل هویت ملی، مذهبی و اسلامی نیز میشود.
وی افزود: این عناصر میتواند نقش مهمی در تعریف هویت شهری ایفا کند؛ بهعنوان مثال مکانی همچون میدان معلم بهواسطه نام خود دارای یک هویت موضوعی است، اما در فرم طراحی مجسمههای آن، تأثیرات هویت بصری برگرفته از تاریخ اصفهان مشهود است.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان بیان کرد: بخش بزرگی از آنچه در شهر اصفهان مشاهده میشود، تحت تأثیر هویت بصری این شهر است که از پیشینه تاریخی آن سرچشمه میگیرد؛ این تأثیر حتی در طراحیهای فیگوراتیو نیز دیده میشود، بهطوری که اگرچه ممکن است موضوع مجسمهها مشاهیر یا شهدای ملی باشد، اما هنرمندان در طراحی و اجرای آنها از خطوط و نقوش الهامگرفته از هنر و فرهنگ اصفهان بهره میبرند.
قنادنیا با بیان اینکه نمیتوان طراحی مجسمههای شهری اصفهان را جدا از فرهنگ، تاریخ و مذهب این شهر و کشور در نظر گرفت، اظهار داشت: در بعضی موارد از جمله آذینبندیهای شهری برای مناسبتهایی همچون عید نوروز یا رویدادهای هنری موقت، اولویت طراحی بیشتر بر جنبه زیباییشناختی یا موضوع مناسبتی آن متمرکز میشود.
وی ادامه داد: این نوع آثار که بهعنوان المانهای موقتی برای یک بازه زمانی مشخص نصب و سپس جمعآوری میشود، بیشتر اوقات رویکردی متفاوت از مجسمههای دائمی شهری دارد؛ در این موارد توجه اصلی به مفهوم رویداد و پیام آن است و ارتباط مستقیم با هویت تاریخی و فرهنگی شهر ممکن است کمتر به چشم آید.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان تصریح کرد: هویت در مجسمههای شهری اصفهان را میتوان مجموعهای از عوامل تاریخی، فرهنگی، ملی و مذهبی دانست که در کنار تأثیرات هنر و معماری خاص این شهر، در شکلگیری سیمای شهری و طراحی المانهای آن نقش زیادی دارد.
المانهای شهری دنیا نشان دهنده شغل، پیشه و نماد شهر
آلما صدریان زاده شهر پژوه و محقق اسطوره در مطلبی مینویسد : المانهای شهری معروف دنیا هر کدام به دلیلی خاص دارای ارزش، شهرت و اعتبار هستند. یکی از اصلی ترین دلایل شهرت و محبوبیت این المانهای شهری معروف دنیا، طراحی آن ها بر اساس مفاهیم انسانی، تاریخی، فلسفی و… است. هر کدام از المانهای شهری در گوشه به گوشه جهان ممکن است نماد آن ناحیه نیز باشند.
برای مثال شما در ایالت تگزاس آمریکا زمانی که تحقیق کنید و ببینید که شغل اصلی آن ها چه چیزی بوده است به گاوچرانی و دامپروری می رسید. به همین دلیل است که یکی از المانهای شهری معروف دنیا در این شهر قرار گرفته است. این المان ساخته شده از مجموعه ای از مجسمه های گاو در حال رانده شدن توسط یک گاوچران آمریکایی که بر روی اسب در حال هدایت گاوها است.
این شهرپژوه ادامه میدهد که «پس می توان گفت که المانهای شهری معروف دنیا می توانند نشان دهنده شغل، پیشه و نماد یک منطقه نیز باشند. چنانچه در خصوص مجسمه گاوهای در حال حرکت در تگزاس آمریکا توسط کابوی ها اشاره شد. نصب المانهای این چنینی و ساخت مجسمه های خلاقانه در سال های اخیر همواره یکی از بزرگترین روش های جذب گردشگر و زیباسازی شهری در جهان بوده است. در این مطلب تعداد زیادی از بهترین المانهای شهری معروف دنیا برای شما نمایش داده شده است. هر کدام از این المانهای شهری معروف دنیا بر اساس مواردی که بیان شد، ممکن است یک نماد و یا نشان دهنده یک فرهنگ، فلسفه، شغل و یا حادثه تاریخی باشند.»
در واقع هدف طراح و پیام مورد نظر او از طراحی مجسمه شهری است که می تواند در دسته بندی موضوعی انواع المان شهری مورد توجه قرار بگیرد. البته شما باید در نظر داشته باشید که المان شهری تنها مجسمه نیست. انواع المان شهری را می توان به ساختمان ها و شکل ویژه آن ها، طراحی های سه بعدی، مجسمه ها و… تقسیم کرد.
دیدگاهتان را بنویسید