نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت: محبت به اهل بیت باید با عمل به سیره آنها همراه باشد. عشق به اهل بیت نباید به اعمال غیرشرعی مانند قمهزنی و دیگر رفتارهای نادرست منجر شود.
به گزارش سرویس شهری پایگاه خبری سپاهان خبر و به نقل از پایگاه خبری سپاهان خبر آیتالله سید یوسف طباطبایینژاد، نماینده ولی فقیه در استان اصفهان و امام جمعه اصفهان، در آیین افتتاحیه همایش بینالمللی ساخت، بازسازی و توسعه عتبات عالیات در سالن همایشهای دانشگاه اصفهان اظهار داشت: مسلمانان باید به قرآن و اهل بیت تمسک جویند تا از هدایت برخوردار شوند.
ائمه بعد از سالها توانستند مقام خود را معرفی کنند
وی افزود: در ابتدای اسلام، بسیاری از مردم مفهوم واقعی امامت را درک نمیکردند و ائمه معصومین علیهمالسلام بعد از سالها توانستند مقام خود را معرفی کنند.
طباطبایینژاد در ادامه به روایت امام علی بن موسیالرضا علیهالسلام اشاره کرد و گفت: «الامام واحد دهره»، به این معنا که امام در هر دورهای یگانه است و هیچ کس نمیتواند با او مقایسه شود، امامان معصوم علیهالسلام تمامی فضایل را در خود دارند و این مقام از سوی خداوند به آنها عطا شده است.
پیامبر هیچ پاداشی جز مودت و محبت به اهل بیت از مردم نخواستند
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان همچنین به آیات قرآن کریم اشاره کرد و گفت: خداوند در قرآن مردم را به محبت اهل بیت دعوت کرده است، پیامبر اسلام هیچ پاداشی جز مودت و محبت به اهل بیت از مردم نخواستند.
وی در ادامه بر لزوم پیروی از سیره اهل بیت در زندگی روزمره تأکید کرد و گفت: محبت به اهل بیت باید با عمل به سیره آنها همراه باشد. عشق به اهل بیت نباید به اعمال غیرشرعی مانند قمهزنی و دیگر رفتارهای نادرست منجر شود.
طباطبایینژاد بر اهمیت زیارت اهل بیت و احترام به مکانهای مقدس تأکید کرد و افزود: زیارت حرمهای اهل بیت نهتنها عبادت است بلکه وسیلهای برای تقرب به خداوند است. مسلمانان باید در اعمال خود همواره از اصول دین پیروی کنند و بدانند که محبت واقعی به اهل بیت، در عمل به سیره و آموزههای آنها تحقق مییابد.
آستان قدس رضوی، گنجینه هنر معماری اسلامی و فرهنگ ایرانی است
عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، اظهار داشت: حرم مطهر امام رضا (ع) تنها یک مکان زیارتی نیست، بلکه نمادی از پیوند ایمان، هویت و تمدن در جهان اسلام است.
وی افزود: حرم امام رضا (ع) در کنار سایر عتبات مقدسه، جایگاهی منحصر به فرد دارد، زیرا در این مکان قدسی، ایمان با فرهنگ و معنویت با تاریخ گره خورده است.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، با نقل فرمایشات مقام معظم رهبری ادامه داد: آستان قدس رضوی به عنوان گنجینهای از هنر معماری اسلامی، نشاندهنده ظرایف علمی و هنری ملت ایران است.
وی افزود: حرم امام رضا (علیهالسلام) در تاریخ اجتماعی ایران نقش برجستهای در بازآفرینی هویت شیعی ایفا کرده و به عنوان مرکزی برای جریانهای فرهنگی، علمی و هنری، پایهگذار تمدنی نوین با ویژگیهای ایرانی اسلامی بوده است.
طالبی با اشاره به اهمیت بازسازی و توسعه عتبات عالیات گفت: این اقدامات در حقیقت تداوم یک جریان تمدنی هستند که میتواند به عنوان الگویی از پیوند بازسازی کالبدی و احیای معنوی معرفی شود.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی افزود: بازسازی حرم امام رضا (ع) نه تنها نمایانگر ارادهای برای حفظ هویت اسلامی ایران است، بلکه تجلی هنر و عقلانیت اسلامی در قالب معماری است.
وی به تاریخچه و روند بازسازی حرم امام رضا (ع) پرداخت و گفت: این مکان مقدس در طول تاریخ بارها دچار تخریب، آتشسوزی و تهاجم شده، اما هر بار با ایمان و ارادت مردم و حمایت حکومتهای شیعی، شکوه و عظمت آن دوباره احیا شده است.
طالبی تأکید کرد: در دوره معاصر نیز، اقدامات بازسازی و توسعه فضاهای زیارتی و فرهنگی در حرم امام رضا (علیهالسلام) ادامه همان سنت دیرینه بازسازی است که به مقاومت فرهنگی و اجتماعی انجامیده است.
مکتب هنر رضوی، تداوم زیبایی در معنای هنر اسلامی
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی از جایگاه ویژه هنر اسلامی در حرم امام رضا (ع) سخن گفت و اظهار داشت: مکتب هنر رضوی، تداوم زیبایی در معنای هنر اسلامی است و در آن، هنر نه تنها به عنوان تزیین، بلکه به عنوان بخشی از دینداری و ارتباط با حقیقت، نقش ایفا میکند.وی افزود: سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در حال ترویج این مکتب هنر رضوی در سطح ملی و بینالمللی است.
طالبی بر اهمیت بازسازی معنوی حرم امام رضا (ع) تأکید کرد و گفت: حرم امام رضا (ع) میتواند به عنوان مرکزی برای بازتولید معنا و گفتگوی فرهنگی در دنیای امروز عمل کند.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: امروز باید تلاش کنیم تا روایتهای جدیدی از این گنجینه تاریخی برای نسلهای آینده ارائه دهیم.
وی از زحمات ستاد بازسازی عتبات عالیات و دانشگاههای معتبر کشور در حفظ و ترویج این میراث فرهنگی قدردانی کرد و بر لزوم پیوند پژوهش، سیاست فرهنگی و رسانهها برای بازسازی معنای حرم در دوران معاصر تأکید کرد.
دیدگاهتان را بنویسید