سجاد اسما افزود: این دستگاهها تفاوت خاصی میان بازار سلامت و دیگر بازارها قائل نبودند. البته اشتراکاتی نیز وجود داشت.
وی اظهار داشت: برای مثال هیات مقرراتزدایی اوایل اعلام کرد که هر سکویی که درخواست فروش اینترنتی دارد، بایستی مجوز دریافت کند. این در حالی است که دارو مانند مواد خوراکی نیست که بتوان به راحتی به سکوها سفارش داد و آن را درب منزل دریافت کرد.
اسماعیلی تفاوت در نوع ثبت، نوع پردازش اطلاعات، محرمانگی دادههای بیمار وغیره را عامل ایجاد تمایز میان دارو و دیگر محصولات دانست و افزود: باید فرایندی در نظر گرفته میشد که دارو همچنان با محوریت داروخانه و مسئول فنی آن، توزیع شود. چرا که داروخانه مطمئنترین راه برای عرضهی دارو است.
وی با تاکید بر این که سازمان غذا و دارو با فروش اینترنتی دارو مخالف نبوده و نیست، تصریح کرد: پیش از این، سازمان به بیمه دی مجوز داده بود که برای ایثارگران و جانبازان، دارورسانی درب منزل را اجرایی کند. ما با فعالیت سکوهای اینترنتی مشکلی نداریم ولی باید قواعد سازمان غذا و دارو را رعایت کنند.
وی از فروش برخی داروهای ممنوعه در سکوهای اینترنتی با ۵ تا ۱۰ برابر قیمت بازار نیز پرده برداشت و گفت: در مواردی دیده شده که داروهای توزیع شده توسط این سکوها برچسب اصالت کالا نیز ندارد. به عبارت دیگر مشخص نیست که از چه طریقی تامین شده و اصالت و کیفیت آن قابل سنجش نیست.
دیدگاهتان را بنویسید