اصفهان پس از تهران دومین شهری است که برای خرید تاکسی برقی اقدام کرده است و نخستین جایگاه شارژ خودروهای برقی این شهر در منطقه صفه راهاندازی شد و پس از آن، جایگاههای شارژ در خیابان فرایبورگ و میدان بزرگمهر نیز به بهرهبرداری رسید.
به گزارش پایگاه خبری سپاهان خبر فروردین ماه امسال در خبری که منتشر شد آمده بود « هم چنین، ۲جایگاه شارژ بخش خصوصی در مرکز و شرق اصفهان فعال شده و به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در سال گذشته نیز با هدف کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل پاک، اقدام به ورود ۵۰ دستگاه تاکسی برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر شده است».
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: شهرداری در سال ۱۴۰۴ برنامه ریزی برای احداث ۲۰ جایگاه شارژ سریع را با همکاری سرمایهگذاران در دستور کار قرار داده است که عملیات احداث آن از ابتدای سال جدید آغاز میشود.
سعید ساکت با اشاره به فعال بودن ۲۷ جایگاه شارژ خودروهای برقی در اصفهان گفت: از این تعداد،پنج جایگاه از نوع شارژ سریع با ظرفیت شارژ همزمان ۱۰ خودرو و ۲۳ جایگاه از نوع شارژ پارکینگی با ظرفیت ۴۷ خودرو به صورت همزمان فعال هستند.
وی گفت: شارژ سریع در مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه انجام میشود، در حالی که شارژ پارکینگی بین چهار تا ۶ ساعت زمان میبرد و با توجه به الگوی توقف خودروها در پارکینگهای شهری که حداقل ۲ ساعت است، انتظار برای شارژ به حداقل میرسد و رانندگان میتوانند همزمان با انجام امور کاری، اداری یا تحصیلی، از خدمات شارژ بهرهمند شوند و بر اساس سیاستهای شهرداری، تعداد جایگاههای شارژ تا سال ۱۴۰۴ به میزان قابل قبولی افزایش خواهد یافت.
کمک بلاعوض به رانندگان تاکسی برای خرید خودروی برقی در اصفهان
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان نیز پیش از این با اعلام اینکه حمل و نقل عمومی بر مبنای خودروهای برقی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: اتوبوسهای واحد برقی تا یکی دو ماه آینده به چرخه حمل و نقل عمومی اصفهان اضافه خواهد شد.
ابوالفضل قربانی همچنین از پرداخت پنج میلیارد ریال کمک بلاعوض به رانندگان تاکسی برای خرید خودروی برقی در اصفهان خبر داده بود.
وی افزود: در هیچیک از کلانشهرها این میزان تسهیلات برای تامین تاکسی برقی و گسترش حمل و نقل عمومی پاک در نظر گرفته نشده و تلاش ما توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی پاک در اصفهان است.
تا پایان تیر سال جاری ۱۳۰ خودروی برقی در شهر اصفهان خواهیم داشت
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان گفت: با تکمیل و پایان فرایند شمارهگذاری، تا پایان تیر سال جاری ۱۳۰ خودروی برقی در شهر اصفهان خواهیم داشت.
محمد پرورش در صدوهشتادویکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: بخش نخست پرداخت هزینه خودروهای برقی بیستوهشتم اسفند سال گذشته انجام شد، سپس پرداخت بخش دوم، از سوی رانندگان انجام گرفت و در نهایت پرداختی آخر را نیز شهرداری انجام داد.
وی افزود: با پایان یافتن فرآیند شماره گذاری خودروهای برقی، پایان تیرماه ۱۳۰ خودروی برقی را در شهر خواهیم داشت.
محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با تاکید بر اینکه شناسایی، هماهنگی و تعیین سهم برای پرداخت هزینه این خودروها و رایزنی با با کارخانه تولید کننده برای ثابت نگه داشتن قیمتها فرایند سختی بود که انجام شده است، اظهار کرد: ۵۰ تاکسی برقی در شهر داشتیم که بر اساس گزارش ارائه شده ۱۳۰ دستگاه دیگر نیز تا پایان تیرماه به این تعداد افزوده میشود.
وی افزود: بخش خصوصی هم به موازات طرح انجام شده از سوی شهرداری، نسبت به خرید و ورود تاکسی برقی به شهر اقدام کرده است که بهطور قطع شمار خودروهای برقی شهر افزایش مییابد.
تاکسیهای برقی نفس شهرهای ایران را تازه میکند
با ورود تاکسیهای برقی به خیابانها، فصل تازهای در حملونقل شهری رقم خورده است؛ این حرکت که با هدف کاهش آلودگی هوا و استفاده از انرژی پاک آغاز شده، نویدبخش آیندهای پایدار و سبزتر برای شهرهای مدرن است.
تاکسیهای برقی بهعنوان یکی از نوآوریهای صنعت حملونقل شهری در حال تغییر چشمانداز تردد در شهرهای جهان است؛ این وسایل نقلیه پاک و کممصرف، بهدلیل کاهش آلایندههای کربنی و هزینههای پایینتر نگهداری بهسرعت در حال گسترش بوده و توجه دولتها، شرکتها و مصرفکنندگان را به خود جلب کرده است.
طبق گزارش آژانس بینالمللی انرژی (IEA)، فروش وسایل نقلیه الکتریکی در سال ۲۰۲۳، با رشد ۳۵ درصدی نسبت به سال قبل به بیش از ۱۰ میلیون دستگاه رسید؛ در این میان تاکسیهای برقی نقش مهمی در این بازار ایفا کرده است. شرکتهایی همچون «اوبر» و «دیدی چاکسینگ» برنامههایی را برای تبدیل ناوگان خود به خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ اعلام کرده است.
چین که یکی از بزرگترین بازارهای تاکسیهای برقی جهان را دارد، از طریق شرکت «BYD» تنها در سال گذشته بیش از ۱۵۰ هزار تاکسی برقی به بازار عرضه کرد؛ در اروپا نیز برنامههای حمایتی همچون یارانههای دولتی و ایستگاههای شارژ سریع، استفاده از تاکسیهای برقی را تسهیل کرده است، زیرا استفاده از تاکسیهای برقی مزایای متعددی دارد.
خودروهای برقی هزینه سوخت و نگهداری کمتری دارد و به کاهش آلودگی هوا در شهرهای پرترافیک کمک میکند؛ بهعنوان مثال در لندن، برنامه جایگزینی تاکسیهای دیزلی با تاکسیهای الکتریکی منجر به کاهش ۲۰ درصدی انتشار گازهای گلخانهای در سال ۲۰۲۳ شده است.
در رابطه با این خودروها چالشهایی نیز وجود دارد؛ هزینه اولیه بالای خرید تاکسیهای برقی و محدودیتهای زیرساختی همچون تعداد ایستگاههای شارژ همچنان موانع مهمی برای پذیرش گستردهتر این فناوری است؛ در شهرهایی همچون نیویورک، کمبود ایستگاههای شارژ موجب نگرانی رانندگان تاکسی شده است.
دولتها و شرکتهای خصوصی در حال سرمایهگذاری برای توسعه زیرساختهای موردنیاز هستند؛ اتحادیه اروپا بیش از پنج میلیارد یورو برای ساخت ایستگاههای شارژ عمومی تا سال ۲۰۲۷ اختصاص داده است، همچنین پیشرفتهای فناوری باتری همچون باتریهای حالت جامد، میتواند زمان شارژ و هزینههای کلی را کاهش دهد.
تاکسیهای برقی نهتنها بهعنوان راهکاری برای چالشهای زیستمحیطی، بلکه بهعنوان بخشی از آینده هوشمند حملونقل شهری دیده میشود؛ با ادامه پیشرفتها در این حوزه پیشبینی میشود تا سال ۲۰۴۰، بیش از ۷۰ درصد ناوگان تاکسیهای شهری در جهان برقی باشد.
دیدگاهتان را بنویسید