بیست و هفتمین همایش پژوهشگران صنعت فولاد کشور از ۶ تا ۸ آبانماه ۱۴۰۴ با عنوان «سمپوزیوم فولاد ۴۰۴» در مرکز همایشهای بینالمللی کیش برگزار شد و در این رویداد گروه فولاد مبارکه حضوری فعال داشت.
به گزارش سرویس اقتصاد پایگاه خبری سپاهان خبر محمدمسعود سمیعینژاد، معاون وزیر صمت و رئیس هیئتعامل ایمیدرو، با حضور در پاویون گروه فولاد مبارکه، از غرفههای شرکتهای زیرمجموعه این گروه بزرگ صنعتی بازدید کرد و ضمن بازدید، حرکت صنعت فولاد کشور به سمت تولید فولاد سبز و بهکارگیری نوآوری در تولید محصولات متنوع فولادی را ضروری دانست.
وی با بیان اینکه توسعه پایدار و کاهش اثرات زیستمحیطی باید در اولویت صنعت فولاد قرار گیرد، بر اهمیت استفاده از فناوریهای نوین و روشهای تولید سازگار با محیطزیست تأکید کرد و گفت: این رویکرد میتواند به افزایش رقابتپذیری صنعت فولاد ایران در بازارهای جهانی کمک کند و منجر به تحقق اهداف توسعه پایدار در این صنعت شود.
سعید زرندی، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه نیز در این بازدید، به معرفی فعالیتهای شرکتهای زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه پرداخت و نقش هریک از آنها در زنجیره تولید فولاد را مهم و حیاتی توصیف کرد.
فولاد مبارکه در حال حاضر بر اساس شش جهتگیری کلیدی فعالیت میکند
سعید زرندی، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، در حاشیه برگزاری نمایشگاه بینالمللی فولاد ۱۴۰۴، در گفتوگوی اختصاصی با ایراسین به تشریح چشمانداز گروه فولاد مبارکه در افق ۱۴۱۴ پرداخت و درباره برنامههای راهبردی این گروه صنعتی گفت: گروه فولاد مبارکه در حال حاضر بر اساس شش جهتگیری کلیدی فعالیت میکند و پروژههای مهمی در چارچوب این راهبردها در دست بررسی و اجراست؛ این شش جهتگیری، نقشه راه ما برای شکلدهی به آینده فولاد مبارکه را ترسیم میکند.
اولین و شاید مهمترین محور راهبردی ما توسعه ساحلی با تمرکز بر محصولات ویژه
زرندی در توضیح نخستین جهتگیری گروه فولاد مبارکه گفت: اولین و شاید مهمترین محور راهبردی ما توسعه ساحلی با تمرکز بر محصولات ویژه (ارزشافزوده بالا) است. نگاه ما این است که بار دیگر به حوزه سرمایهگذاری در صنعت فولاد بازگردیم، اما این بار با تمرکز ویژه بر فولادهای پیشرفته و محصولات پاییندستی، بهخصوص در حوزه ورق سرد.
او ادامه داد: با تأکیدات رئیسجمهوری، قصد داریم این توسعهها را از مسیر مناطق ساحلی دنبال کنیم تا همزمان از ظرفیتهای دریایی کشور نیز بهرهبرداری شود.
تولید سبز یکی دیگر از محورهای کلیدی گروه فولاد مبارکه
زرندی درباره دومین جهتگیری استراتژیک گروه فولاد مبارکه توضیح داد: یکی دیگر از محورهای کلیدی ما تعالی عملیات و تولید سبز با توسعه نوآوری و فناوریهای هوشمند است. ما معتقدیم بهرهوری باید در تمامی ارکان گروه نهادینه شود تا بتوانیم فولادی تولید کنیم که نهتنها دوستدار محیط زیست است، بلکه رقابتپذیری بالایی در بازارهای داخلی و بینالمللی دارد.
موضوع سوم ؛ توسعه سرمایهگذاریهای فرامرزی و تقویت صادرات
زرندی درباره سومین جهتگیری استراتژیک توضیح داد: موضوع سوم، توسعه سرمایهگذاریهای فرامرزی و ارتقای جایگاه جهانی فولاد مبارکه با گسترش بازارهای صادراتی است که اکنون بهعنوان یک راهبرد جدی در دستور کار ما قرار دارد. در این چارچوب، هدف ما تقویت سرمایهگذاریهای خارجی و ارتقای توان صادراتی گروه فولاد مبارکه است تا حضورمان در بازارهای جهانی مستحکمتر شود.
متنوعسازی و توسعه کسبوکارهای جدید یکی از محورها
زرندی با اشاره به رویکرد تازه گروه فولاد مبارکه در تنوعبخشی به سرمایهگذاریها گفت: یکی دیگر از محورها، متنوعسازی و توسعه کسبوکارهای جدید است. حدود ۲۰ درصد از سرمایهگذاریهای آینده ما قرار است خارج از حوزه فولاد باشد و یکی از اولویتهای اصلی ما حوزه انرژی است.
او ادامه داد: ما سرمایهگذاری در میدانهای گازی را آغاز کردهایم و همزمان مطالعاتی درباره توربینهای بادی و هیدروژن در حال انجام است. هدف نهایی ما، ایجاد یک زون جدید برای کسبوکارهای آینده، یا همان «نیوبیزینسها» است که بتواند رشد پایدار و تنوع درآمدی گروه را تضمین کند.
ارتقای نظام حکمرانی، چابکی و همافزایی یکی از اصلیترین محورهای گروه است
زرندی در ادامه با اشاره به ضرورت تحول در ساختار مدیریتی گروه فولاد مبارکه گفت: ارتقای نظام حکمرانی، چابکی و همافزایی در گروه یکی از اصلیترین محورهای ما در دوره جدید است. فولاد مبارکه طی سالهای گذشته با تلاش مدیران پیشین به یکی از بزرگترین و مؤثرترین بنگاههای صنعتی کشور تبدیل شده، اما امروز برای پاسخ به اقتضائات جدید، نیازمند بازطراحی ساختار و چابکسازی هستیم تا انسجام و بهرهوری بیشتری به دست آوریم.
او افزود: در همین راستا، تعدادی از شرکتهای زیرمجموعه در حال ادغام یا انحلال هستند و در مقابل، هلدینگهای تخصصی جدیدی در حال شکلگیریاند. بهزودی هلدینگ انرژی گروه فولاد مبارکه راهاندازی خواهد شد. همچنین هلدینگهای معدنی و مالی نیز شکل گرفته و ساختارهای مدیریتی تازهای در حال استقرار است.
ششمین جهتگیری راهبردی ؛ توسعه دانش و فناوری بومی طراحی و ساخت صنعت فولاد
زرندی در توضیح ششمین جهتگیری راهبردی فولاد مبارکه گفت: توسعه دانش و فناوری بومی طراحی و ساخت صنعت فولاد است. نگاه ما به آینده این است که فولاد مبارکه دیگر صرفاً تولیدکننده فولاد نباشد، بلکه به تولیدکننده فناوری تبدیل شود. این موضوع را یک اولویت استراتژیک و آیندهساز میدانیم.
مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به جایگاه ویژه این مجموعه در صنعت کشور افزود: اکنون فولاد مبارکه حدود یکسوم فولاد ایران را تولید میکند، اما هدف ما این است که به مرحلهای برسیم که دانش فنی، طراحی و لایسنس تولید فولاد را خودمان توسعه دهیم. در همین راستا، همکاریهای نزدیکی با دانشگاههای کشور، بهویژه دانشگاههای استان اصفهان آغاز کردهایم و در حال امضای تفاهمنامههای مشترک با مراکز علمی هستیم تا بتوانیم به تولید پتنتها و لایسنسهای بومی در حوزه فولاد دست یابیم و فولاد مبارکه را به یک مرجع فناورانه در صنعت فولاد منطقه تبدیل کنیم.











دیدگاهتان را بنویسید