×
×
آخرین اخبار

نشست خبری همراه با آیین رونمایی از پوستر نخستین جشنواره سوغات اصفهان برگزار شد:
سوغات، ابزار ترویج و توسعه صنعت گردشگری

  • کد نوشته: 36959
  • 25 شهریور 1404 - 10:10 ب.ظ
  • ۰
  • شهر نقش‌جهان و پل‌های تاریخی، قرار است تا برای اولین بار نخستین جشنواره سوغات اصفهان را برگزار کند، جشنواره‌ای که هدف آن معرفی و ترویج سوغات و صنایع دستی استان اصفهان است.
    سوغات، ابزار ترویج و توسعه صنعت گردشگری
  • شهر نقش‌جهان و پل‌های تاریخی، قرار است تا برای اولین بار نخستین جشنواره سوغات اصفهان را برگزار کند، جشنواره‌ای که هدف آن معرفی و ترویج سوغات و صنایع دستی استان اصفهان است. این جشنواره در سه رسته، صنایع دستی، شیرینی و خوراکی‌های سنتی و پوشاک برگزار خواهد شد تا گردشگران بتوانند محصولات بومی اصفهان را به عنوان یادگار با خود ببرند. این جشنواره با پویش اصفهان برای ایران همراه است و تا دهم مهر بیش از ۱۰۰ رویداد فرهنگی و هنری در استان در حال برگزاری است.

    توسعه گردشگری و صنایع دستی یک ضرورت است

    به گزارش پایگاه خبری سپاهان خبر مسعود نیک‌آیین دستیار ویژه استاندار اصفهان در امور گردشگری است. وی در آستانه برگزاری این جشنواره در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه امیدوارم جشنواره سوغات اصفهان به رویدادی ماندگار تبدیل شود و با ایجاد بسترهای مناسب، زمینه رونق صنایع دستی، گسترش گردشگری و معرفی بهتر سوغات اصفهان در سطح ملی و بین‌المللی را فراهم آورد گفت: توسعه گردشگری و صنایع دستی در شرایط فعلی اقتصادی کشور یک ضرورت است و تنها با هم‌افزایی نهادهای دولتی، بخش خصوصی و هنرمندان می‌توان در مسیر رونق اقتصادی حرکت کرد. به گفته وی، اتاق اصناف، اتحادیه‌ها، شهرداری‌ها، آموزش و پرورش و دیگر نهادهای فرهنگی و اجتماعی برای برگزاری جشنواره سوغات پای کار آمده‌اند تا الگویی موفق از همدلی و مشارکت رقم بخورد. نیک‌آیین افزود: برگزاری جشنواره‌ها و فستیوال‌ها یکی از قدرتمندترین ابزارهای توسعه گردشگری، رونق صنایع دستی و جذب مخاطب در سراسر جهان به شمار می‌رود و اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی باید از این ظرفیت نهایت بهره‌برداری را داشته باشد.

    gazzz

     

     

    جشنواره سوغات اصفهان الگویی برای بازسازی سرمایه اجتماعی و افزایش همبستگی

    محمد نمکی‌زاده، رئیس اتاق اصناف اصفهان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه جشنواره سوغات اصفهان می‌تواند الگویی برای بازسازی سرمایه اجتماعی و افزایش همبستگی باشد اذعان داشت: امیدواریم با همکاری اصناف و پشتیبانی رسانه‌ها، زمینه تحقق این هدف فراهم شود. رئیس اتاق اصناف اصفهان تأکید کرد: امروز بیش از هر چیز وظیفه داریم با برگزاری برنامه‌های شاد و امیدآفرین، نشاط را به خانواده‌ها و در نتیجه به جامعه تزریق کنیم.

    وی با اشاره به همکاری اتحادیه‌های صنایع‌دستی، گز و شیرینی و قند و پولکی اصفهان در برگزاری این جشنواره افزود: هدف اصلی از برپایی چنین رویدادهایی، معرفی ظرفیت‌های بی‌نظیر اصناف اصفهان در کنار تزریق شادی و انگیزه به جامعه است. نمکی‌زاده با اشاره به تجربه موفق برگزاری جشنواره غذا در ماه گذشته خاطرنشان کرد: هرچند آن جشنواره در مقیاس کوچک و مدت زمان محدود برگزار شد، اما نشان داد که ظرفیت‌های اصناف برای برگزاری رویدادهای مردمی بسیار گسترده است.

    تقویت اقتصاد هنرمندان و ایجاد تقاضا در بازار صنایع دستی

    مجدالدین تاج رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان نیز با اعلام اینکه تاکنون ۲۵ حامی برای برگزاری این رویداد اعلام آمادگی کرده‌اند و نهادهایی چون استانداری، شهرداری، شورای شهر، اتاق اصناف و اتاق بازرگانی در کنار سایر دستگاه‌های دولتی در اجرای این جشنواره نقش‌آفرین هستند متذکر شد: فروشگاه‌های متعددی در سطح شهر اصفهان برای عرضه محصولات جشنواره تجهیز شده و شهروندان می‌توانند با خرید صنایع دستی و سوغات در این طرح مشارکت کنند. همچنین در روز نهم مهرماه مراسم اختتامیه همراه با قرعه‌کشی و اهدای جوایز نفیس برگزار خواهد شد.

    وی هدف اصلی این جشنواره را تقویت اقتصاد هنرمندان و ایجاد تقاضا در بازار صنایع دستی دانست و گفت: متأسفانه صنایع دستی هنوز جایگاه شایسته‌ای در سبد خرید خانواده‌ها ندارد، اما امیدواریم با برگزاری چنین رویدادهایی مردم بیش از گذشته به خرید این محصولات ترغیب شوند.

    sogat

    اصفهان مرکز عرضه و معرفی سوغات ایرانی

    علیرضاجعفری، دبیر نخستین جشنواره سوغات اصفهان نیز در جمع خبرنگاران گفت: بخش مهمی از اسپانسرها تولیدکنندگان گز کرمانی و سایر برندهای شاخص شیرینی بودند که حضورشان نقش پررنگی در موفقیت این رویداد داشت. همچنین صنایع دستی اصفهان نیز در این جشنواره جایگاه ویژه‌ای پیدا کردند. وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی برای تداوم این جشنواره در سال‌های آینده آغاز شده است تا اصفهان بتواند علاوه بر معرفی ظرفیت‌های گردشگری، به‌عنوان مرکز عرضه و معرفی سوغات ایرانی در سطح ملی و بین‌المللی مطرح شود.

    جعفری اظهار داشت: این جشنواره نخستین رویدادی است که با همکاری تاریخی در شهر اصفهان برگزار و هدف آن دفاع از جایگاه سوغات سنتی استان و جذب گردشگر از طریق فرهنگ‌سازی است.

    وی افزود: هزینه‌های برگزاری جشنواره توسط اصناف، اتحادیه‌ها و اسپانسرهای متعدد از جمله تولیدکنندگان گز و شیرینی تأمین شد. بیش از ۲۶ اسپانسر در این جشنواره مشارکت داشتند و برنامه‌های متنوعی همچون فروش مستقیم، قرعه‌کشی، و ارائه کارت‌های خرید برای جذب مخاطبان در نظر گرفته شد.

    نویسنده: یلدا توکلی

    بیشتر بخوانید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *