×
×

پایداری بنگاه‌های بزرگ بدون تکیه‌بر زیرساخت‌های فناوری امکان‌پذیر نیست

  • کد نوشته: 32508
  • 21 تیر 1404
  • ۰
  • فناوری اطلاعات در شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از ارکان کلیدی و راهبردی سازمان به شمار می‌رود که نقشی مهم در تحقق اهداف کلان، توسعه پایدار و حرکت به‌سوی چشم‌انداز «فولاد هوشمند» ایفا می‌کند.
    پایداری بنگاه‌های بزرگ بدون تکیه‌بر زیرساخت‌های فناوری امکان‌پذیر نیست
  • فناوری اطلاعات در شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از ارکان کلیدی و راهبردی سازمان به شمار می‌رود که نقشی مهم در تحقق اهداف کلان، توسعه پایدار و حرکت به‌سوی چشم‌انداز «فولاد هوشمند» ایفا می‌کند.

    به گزارش پایگاه خبری سپاهان خبر امیر گودرزی، مدیر سیستم‌ها و فناوری اطلاعات فولاد مبارکه، به مناسبت ۲۲ تیرماه روز فناوری و اطلاعات، در مصاحبه ای ضمن ارج نهادن به تلاش کارکنان این حوزه در فولاد مبارکه، با بیان مطلب فوق، جایگاه، دستاوردها و برنامه‌های این مدیریت را تشریح کرد.

    ابتدا در خصوص اهمیت، جایگاه و عملکرد واحد سیستم‌ها و فناوری اطلاعات در شرکت فولاد مبارکه توضیح دهید.

    امروزه فناوری اطلاعات نه‌تنها به‌عنوان ابزاری پشتیبان، بلکه به‌عنوان یک سرمایه راهبردی و مزیت رقابتی در صنایع پیشرو شناخته می‌شود. در دنیای امروز که تحولات فناورانه با شتابی بی‌سابقه در جریان است، موفقیت و پایداری بنگاه‌های بزرگ صنعتی، به‌ویژه شرکت‌هایی در تراز فولاد مبارکه، بدون تکیه‌بر زیرساخت‌های قوی فناوری اطلاعات و رویکردی آینده‌نگر در این حوزه امکان‌پذیر نیست.

    مدیریت فناوری اطلاعات در فولاد مبارکه، نه‌تنها متولی زیرساخت‌های فناورانه است، بلکه به‌عنوان یک شریک استراتژیک در توسعه کسب‌وکار، پشتیبان نوآوری، محرک بهره‌وری و ستون تحول دیجیتال شناخته می‌شود. ما با تکیه‌بر دانش، تجربه، نوآوری و همکاری بین‌واحدی، به‌دنبال ساخت آینده‌ای هوشمند، منعطف و رقابت‌پذیر برای شرکت فولاد مبارکه هستیم؛ آینده‌ای که در آن فناوری اطلاعات نه در حاشیه، بلکه در قلب تصمیم‌سازی و تحول صنعتی قرار دارد.

    با توجه به تحولات سریع فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر، برنامه فولاد مبارکه برای دنبال کردن روندهای تکنولوژی چیست؟

    علی‌رغم تحریم‌های شدید در تکنولوژی‌های نوین، این واحد تمام تلاش خود را برای پیاده‌سازی زیرساخت‌های لازم جهت تطبیق فولاد مبارکه با آینده انجام داده است.

    به‌طورکلی، مسیر حرکت فولاد مبارکه بر مبنای سه مفهوم کارخانه متصل  ، سازمان داده‌محور و کارخانه مبتنی بر هوش مصنوعی  واقع شده است. در این مسیر لازم است پروژه‌های زیرساختی مهمی به سرانجام برسد تا فولاد مبارکه در رقابت‌های آتی در دنیا عقب نماند. در حوزه کارخانه متصل، در سال جاری پروژه‌ای بر مبنای تکنولوژی‌های نوین ارتباطی با عنوان ارتباط بی‌سیم اختصاصی مبتنی بر نسل پنجم ارتباطات در دستور کار واحد قرار گرفت.

    این تکنولوژی در بیشتر کارخانه‌های فولادساز مطرح دنیا در حال استفاده است. در حوزه سازمانِ داده‌محور، پروژه‌های مهمی مانند پلتفرم داده  با الگوبرداری از فولادسازهایی مثل BAO و HBIS در دستور کار است و قراردادهای آن امسال منعقد خواهد شد. همچنین جهت ساماندهی موضوع داده در فولاد مبارکه، پروژه‌های حاکمیت داده و ساماندهی داده‌های مستر در فعالیت‌ها گنجانده شده است.

    در مورد کارخانه مبتنی بر هوش مصنوعی با توجه به جدید بودن مفهوم زیرساخت‌های مبتنی بر مدل‌های زبانی LLM، زیرساخت‌های یادگیری ماشین MLOps و AI Agent ها در دستور کار واحد است. ضمن اینکه این مژده را به همکارانی که توانمندی‌های تحلیل داده و برنامه‌نویسی دارند می‌دهیم که محیط توسعه و تحلیل Jupyterhub به‌زودی در اختیار افراد توانمند قرار خواهد گرفت.

    با توجه به رشد به‌کارگیری هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف، شرکت فولاد مبارکه چه برنامه‌هایی برای به‌کارگیری این تکنولوژی در سازمان دارد؟

    برنامه‌های شرکت در این زمینه در چند بخش تعریف شده و با همکاری سایر واحدهای سازمان در حال اجرا است:

    بخش اول معطوف به توسعه مهارت‌های استفاده از هوش مصنوعی در سازمان است که در این زمینه با همکاری واحد آموزش و توسعه سرمایه‌های انسانی، نقشه راه توسعه مهارت‌های هوش مصنوعی در حال آماده‌سازی است و پس از آن، برنامه‌های توسعه از طریق دوره‌های آموزشی برای رده‌های مختلف سازمان خصوصاً کارشناسان برگزار خواهد شد.

    بخش دوم به ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت توسعه کاربردهای هوش مصنوعی در سازمان اختصاص دارد که در این زمینه نیز دو پروژه زیرساختی تعریف شده که قبلاً به آن‌ها اشاره شد.

    در بخش سوم که به توسعه اکوسیستم هوش مصنوعی جهت شناسایی و تقویت شرکت‌های توانمند و حمایت از آن‌ها به‌منظور اجرای مورد کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت فولاد اشاره دارد، با همکاری شرکت ایریسا و شرکت MSTID در قالب رویدادهای مشترک با بنیاد ملی نخبگان و مراکز نوآوری مستقر در دانشگاه‌های کشور، حدود ۷۰ شرکت یا تیم دانشگاهی برای حل موضوعات مرتبط با بهینه‌سازی و اصلاح فرایندها در سازمان با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی شناسایی و ارزیابی شده‌اند.

    علاوه بر این پروژه‌هایی نیز در سطح شرکت با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در حال اجراست که از آن جمله می‌توان به کاربرد LLM ها در استخراج محتوای دانشی سازمان و استخراج محتوای اطلاعات مرکز اسناد، توسعه مدل هوشمند بهینه‌سازی عملیات احیای سبا با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، نگهداری و تعمیرات پیشگویانه و … اشاره کرد.

     اولویت سازمان در به‌کارگیری تکنولوژی‌های هوش مصنوعی در سال ۱۴۰۴ حول چه موضوعاتی است؟

    در سال ۱۴۰۴ با ابتکار مدیرعامل شرکت، کلان‌پروژه «تحول دیجیتال و به‌کارگیری هوش مصنوعی در راستای ارتقای بهره‌وری و کاهش مصرف آب از ۲.۵ به ۲.۲۵ m3/ton و انرژی از ۲۶.۹۷ به ۲۶.۹ GJ/ton» به‌عنوان یکی از دوازده کلان‌پروژه شرکت تعریف شده است؛

    بنابراین در کنار سایر کاربردهای هوش مصنوعی، اولویت سال ۱۴۰۴ به‌کارگیری تکنولوژی‌های این حوزه در کاهش مصرف انرژی در فولاد مبارکه است که می‌توان تأثیر بسزایی در ارتقای بهره‌وری سازمان داشته باشد. این پروژه بر ایجاد و استقرار زیرساخت‌های تجزیه‌وتحلیل داده و سیستم‌های مدیریت انرژی (EMS) تمرکز دارد.

    امروزه نقش فناوری اطلاعات برای سازمان‌ها ازجمله فولاد مبارکه به‌عنوان قلب تپنده فولاد کشور مهم و حیاتی است. بفرمایید برای امنیت هرچه بیشتر شبکه شرکت چه اقداماتی انجام شده است؟

    برای تأمین امنیت پایدار در شرکت‌ها و صنایع، به‌ویژه در صنایع با درجه‌بندی حیاتی یا حساس لازم است اقدامات امنیتی در چند لایه و حوزه مختلف برنامه‌ریزی شود. اقدامات انجام‌شده در شرکت فولاد مبارکه شامل جنبه‌های فناوری، انسانی، فیزیکی، فرایندی و مدیریتی است.

    به یاد داریم که پیش از این شاهد بودیم که دشمنان سعی داشتند با حملات سایبری امنیت شبکه فولاد مبارکه و درنهایت شرکت را به مخاطره اندازند. در این باره قدری توضیح دهید.

    در شرایطی که تهدیدات سایبری علیه زیرساخت‌های حیاتی و حساس افزایش یافته است، لازم است به این موضوع با دید راهبری و امنیت‌محور نگریسته شود.

    این حملات با انگیزه‌های سیاسی، اقتصادی و خرابکارانه بوده و تلاش شده با نفوذ به زیرساخت‌های حیاتی، اختلال در تولید، برهم زدن نظم عملیات و تضعیف اعتماد ذی‌نفعان را در پی داشته باشد. حمله صورت‌گرفته از نوع حملات (Advanced Persistent Threat) APT به معنی «حمله پیشرفته و پایدار» به شمار می‌رفت که به زبان ساده مانند ورود یک سارق به یک ساختمان است، ولی نه به‌قصد دزدی وسیله خاص، بلکه با این هدف که مدت‌ها پنهانی در آن ساختمان زندگی کند، به همه‌جا سر بزند، کلیدها را بسازد و اطلاعاتی را بدزدد یا خراب کند، بدون اینکه رد پایی از خود باقی بگذارد.

    این حملات هدفمند بوده و معمولاً از سوی گروه‌های هکری تحت حمایت دشمنان و ساختاریافته برای سازمان‌های خاصی طراحی می‌شوند. در این حمله شرکت فولاد مبارکه با تکیه‌بر تجربه و دانش بومی کارکنان توانست با کمترین مخاطره مواجهه شود و عملیات کسب‌وکار شرکت در کمتر از ۳۶ ساعت به مدار عملیاتی بازگشت.

    بدون شک همکاری کارکنان در ارتقای امنیت شبکه‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. بفرمایید در این حوزه همکاران چگونه می‌توانند به ارتقای امنیت شبکه کمک کنند؟

    نقش کارکنان در حفظ امنیت سایبری بسیار حیاتی است. در واقع در بسیاری از حملات سایبری موفق، ضعف انسانی یا اشتباه کارکنان عامل اصلی نفوذ بوده است. حتی اگر بهترین تجهیزات امنیتی در سازمان‌ها وجود داشته باشد، بی‌دقتی یا ناآگاهی کارکنان می‌تواند عامل به خطر انداختن کسب‌وکار باشد.

    کارکنان در حملاتی مانند فیشینگ، مهندسی اجتماعی و ایمیل‌های آلوده اولین نقطه تماس هستند. همچنین کارکنان باید بدانند چه اطلاعاتی حساس و چه اطلاعاتی محرمانه است و چگونه باید این دسته از اطلاعات را ذخیره و نگهداری کنند و یا در انتقال این دسته از اطلاعات چه مواردی را باید رعایت کنند و در شبکه‌های اجتماعی از اشتراک و نشر اطلاعات حساس و محرمانه خودداری کنند.

    با این تفاسیر در حال حاضر چه میزان از فرایندهای سازمان تحت پوشش سیستم‌های اطلاعاتی است؟

    سیستم‌های اطلاعاتی به‌منظور پوشش فرایندهای سازمان و مکانیزه‌سازی فرایندها طراحی و پیاده‌سازی شده است و در حال حاضر حدود ۵۹ درصد از فرایندها مکانیزه شده‌اند و این عدد با توسعه سیستم‌های اطلاعاتی مرتباً در حال افزایش است.

    چه تعداد سیستم اطلاعاتی در فولاد مبارکه وجود دارد؟

    سیستم‌های اطلاعاتی به‌منظور پوشش فرایندهای اصلی و پشتیبان در فولاد مبارکه پیاده‌سازی و به‌کارگیری شده است. از ثبت سفارش خرید کالا و مواد اولیه تا تحویل در فولاد مبارکه، از طریق سیستم‌های تأمین، ارتباط با تأمین‌کنندگان و پیمانکاران و حمل مدیریت و کنترل می‌شود.

    ثبت سفارش محصول برای مشتری در سیستم برنامه‌ریزی تولید انجام می‌گیرد و توسط واحدهای تولید طبق برنامه و مشخصات خواسته‌شده تولید می‌شود و پس از تأیید برای مشتری ارسال می‌گردد. در این فرایند کلیه اطلاعات در سیستم ثبت و کنترل می‌گردد. سیستم‌های ثبت سفارش و فروش و برنامه‌ریزی تولید، مالی و حمل به‌منظور مدیریت این فرایند به کار گرفته می‌شوند.

    نویسنده: گروه تحریریه سپاهان خبر

    دسته بندی مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *