×
×
آخرین اخبار

ایده‌ای ماندگار از گذشته که مسیر امروز شهر را ترسیم کرد؛
رینگ چهارم ترافیکی اصفهان تقدیم به مردم اصفهان

  • کد نوشته: 34358
  • 17 مرداد 1404
  • ۰
  • شهردار اصفهان، علی قاسم‌زاده، در مراسم «به احترام مردم اصفهان» عنوان کرد که ایده رینگ چهارم ترافیکی اصفهان اندیشه‌ای بلندمدت بوده که اواسط دهه ۸۰ شکل گرفته و به اعتقاد وی مولود فکر مدیریتی بلندنظر است.
    رینگ چهارم ترافیکی اصفهان تقدیم به مردم اصفهان
  • شهردار اصفهان، علی قاسم‌زاده، در مراسم «به احترام مردم اصفهان» عنوان کرد که ایده رینگ چهارم ترافیکی اصفهان اندیشه‌ای بلندمدت بوده که اواسط دهه ۸۰ شکل گرفته و به اعتقاد وی مولود فکر مدیریتی بلندنظر است. هرچند مبدع دقیق این پروژه مشخص نیست، اما تحول بزرگ شهر، یادآور اهمیتی است که این اندیشه بیش از دو دهه پیش داشته است.

    بودجه شهرداری و اولویت‌بندی منابع عمرانی

    قاسم‌زاده با اشاره به افزایش ۳۶ درصدی بودجه شهرداری در سال جاری نسبت به سال گذشته، اعلام کرد که از مجموع ۴۱ همت بودجه کل شهرداری، حدود ۶۰ درصدبه پروژه‌های عمرانی و زیست‌محیطی و حمل‌ونقل اختصاص یافته است. در بین ۱۰۸۰ پروژه عمرانی تعریف‌شده در سطح شهر، ۱۱۴ پروژه شاخص معرفی شده‌اند و در قالب بسته ای به نام «پرواز ۱۴۰۴»، ۶۰ پروژه ویژه شهری برای افتتاح یا کلنگ‌زنی در سال جاری اولویت‌بندی شده‌اند.

    تاریخچه و روند پیشرفت پروژه رینگ چهارم

    رینگ چهارم ترافیکی اصفهان، حلقه‌ای به طول ۷۸.۲ کیلومتراست که با هدف کاهش فشار ترافیک رینگ سوم و ارتقای کیفیت حمل‌ونقل شهری طراحی شده است. پس از تصویب نهایی در سال ۱۳۸۹، اجرا در دوره‌های بعدی مدیریت شهری اصفهان آغاز شد؛ امیرعباس رحمتی، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان، تأکید می‌کند که بخشی از مسیر؛ یعنی کیلومتر صفر تا چهار، تا پایان بهار ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید. تاکنون حدود ۱۱۲۰ شمع نگهبان و حدود ۸۵۰۰ دیواره پیش‌ساخته نصب شده و یکی از ۱۶ پل این بازه تقریباً تکمیل گشته است.

    terafekkkkk

    ساختار و عملکرد رینگ؛ جزئیات اجرایی چشم‌گیر

    این پروژه بزرگ شامل ۲۸ تا ۲۳ تقاطع غیرهمسطح هفت پل بزرگ و چهار پل روی زاینده‌رود است. عرض مسیرهای کندرو در رینگ حدود ۲۰ متر و در مجموع به ۴۰ متر می‌رسد. تاکنون ۱۴ تقاطع غیرهمسطح اجرا شده و عملیات زیرسازی مسیر به سرعت در حال پیشرفت است.

    تأثیرات ترافیکی و زیست‌محیطی رینگ چهارم

    به گفته کارشناسان شهری، اجرایی شدن این حلقه حفاظتی موجب کاهش محسوس ترافیک در ورودی و خروجی شهر، روان‌سازی تردد وسایل نقلیه، کاهش مصرف سوخت و اثرات مستقیم بر کاهش آلودگی هوا و صوتی خواهد شد. این پروژه همچنین از گسترش بی‌رویه شهر جلوگیری کرده و اجازه توسعه کمربند سبز اصفهان را فراهم می‌سازد.

    نقش پنج شهر پیرامون در توسعه حلقه حفاظتی

    مسیر رینگ چهارم از شهرهای دولت‌آباد، خمینی‌شهر، ابریشم، درچه و خورزوق عبور می‌کند که اجرای صحیح آن نیازمند هماهنگی مدیریت شهری مرکز و شهرهای همجوار است. برخی مقاطع مسیر در خارج از محدوده شهر اصفهان قرار دارد و اجرای آن مستلزم مشارکت استانداری و شهرداری‌های محلی است که در جلسات مشترک در دست پیگیری قرار گرفته است.

    رینگ چهارم ترافیکی اصفهان با ماموریت کاهش بار ترافیکی و تقویت شبکه حمل‌ونقل شهری

    دکتر پریناز رحمانی استاد مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک دانشگاه اصفهان، در این‌باره گفت: «رینگ چهارم ترافیکی اصفهان با ماموریت کاهش بار ترافیکی و تقویت شبکه حمل‌ونقل شهری، پروژه‌ای راهبردی و سازگار با مدل توسعه پایدار شهری است. تکمیل این حلقه، هم کیفیت زندگی را ارتقا می‌دهد و هم بهره‌وری زیربنایی شهر را به نحو چشمگیری افزایش خواهد داد. همچنین، ترکیب زیرساخت‌های عبور و مرور با سیاست‌های هدایت ترافیک هوشمند، می‌تواند مبنای شهر تراز اول برای اصفهان باشد.»

    چشم‌انداز پیش رو؛ نقش رینگ در آینده اصفهان

    پیش‌بینی می‌شود قطعات باقی‌مانده رینگ چهارم تا پایان سال ۱۴۰۴ تکمیل و مسیر به صورت کامل زیر بار ترافیکی قرار گیرد. اجرای موفق این پروژه نه تنها تردد در محورهای پررفت‌وآمد شهر را تسهیل می‌کند، بلکه بهینه‌سازی مصرف انرژی و امنیت عبور و مرور را نیز به همراه دارد. با توجه به رویکرد شهرداری اصفهان مبنی بر اختصاص بخش عمده‌ای از منابع به حمل‌ونقل شهری و پروژه‌های زیست‌محیطی، رینگ چهارم می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ توسعه شهری اصفهان ثبت شود.

    منبع: تحریریه سپاهان خبر

    دسته بندی مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *