×
×
آخرین اخبار

تقویت تعاونی‌های روستایی و کاهش فاصله تولید تا مصرف؛
روستابازار؛ مقصد خرید مناسب

  • کد نوشته: 33954
  • 12 مرداد 1404
  • ۰
  • در گوشه ‌و کنار ، جایی دور از هیاهوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و ویترین‌های شیشه‌ای، بساط ساده‌ی روستا‌ بازارها پهن می‌شود جایی که دسترنج زنان و مردان روستایی در سبدهای حصیری و سفره‌های پارچه‌ای، به بازار می‌آید.
    روستابازار؛ مقصد خرید مناسب
  • در گوشه ‌و کنار ، جایی دور از هیاهوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و ویترین‌های شیشه‌ای، بساط ساده‌ی روستا‌ بازارها پهن می‌شود جایی که دسترنج زنان و مردان روستایی در سبدهای حصیری و سفره‌های پارچه‌ای، به بازار می‌آید.

    به گزارش پایگاه خبری سپاهان خبر صدای خنده‌ی کودکی که کنار بساط مادر ایستاده، بوی نان تنوری تازه، سبزی‌های تازه‌چیده‌ی کوهی و تخم‌مرغ‌های رنگارنگ، همه و همه در هم می‌آمیزد تا روایتگر اقتصادی مردمی و زنده باشد.

    ایجاد روستا بازار و بهبود وضعیت اقتصادی

    در حقیقت روستا بازارها به طور ویژه در بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت روستاییان و کشاورزان اثر مثبت دارد.بررسی نقش بازارهای محلی و روستا محور در رونق اقتصادی روستاییان و تأثیر توسعه این نوع بازار بر مؤلفه‌های رونق اقتصادی که شامل افزایش تولید محصولات روستایی، درآمد، اشتغال، تنوع بخشی و مناسب سازی قیمت محصولات کشاورزی و صنایع دستی است از موضوعات مهم و قابل توجه در رفع معضل بیکاری به شمار می‌آید و می‌تواند در ایجاد اشتغال راهگشا باشد.

    ایجاد شرایط برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی

    نخستین روستا بازار طی ۲ سال گذشته در کشور با شعار از مرزعه تا بازار با حذف واسطه‌گری در بازار و ایجاد امنیت برای مصرف‌کننده هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت کالاهای اساسی در بازار شکل گرفت.در واقع کشاورزان همواره از اینکه کمترین بهره را از دسترنج خود می‌برند و بیشترین سود و بهره به جیب دلالان می‌رود گلایه‌مند هستند و ایجاد روستابازارها به منظور ایجاد شرایط برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی است . روستا بازارها در کشور توسط سازمان تعاون روستایی شکل گرفته است و در این بستر که دائمی بود نه دوره‌ای محصولات کشاورزی با قیمت و کیفیت مناسب عرضه می‌شود.

    ایجاد پانصد روستا بازار جدید در کشور

    غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی نیز چند روز پیش اعلام کرد: توسعه روستا بازارها گام مهمی در کاهش قیمت تولید تا مصرف است و برای سال‌جاری، ایجاد ۵۰۰ فروشگاه جدید در کشور در دستورکار دارد که ۳۴ فروشگاه آن مربوط به استان اصفهان است. وی همچنین گفت: با همکاری شهرداری‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی، محصولات بدون واسطه یا با حداقل واسطه در اختیار مردم قرار می‌گیرد و هدف وزارت جهاد کشاورزی از این مهم کاهش فاصله تولید تا مصرف با تقویت تعاونی‌های روستایی و تشکل‌های بخش کشاورزی است.

    فعالیت ۷۴ روستا بازار در استان اصفهان

    محسن حاج‌عابدی، مدیر تعاون روستایی استان اصفهان است وی در گفتگو اختصاصی با ما با اعلام اینکه طرح روستا بازار به منظور عرضه مستقیم تولیدات روستایی و حذف واسطه ها با ایجاد نمایشگاه‌های محلی در مراکز شهرهای استان اصفهان در حال اجرا است اذعان داشت: تاکنون ۴۰ فروشگاه عرضه کالاهای روستاییان با عنوان روستا بازار در شهرهای استان راه‌اندازی شده است و تعداد آن‌ها تا پایان سال جاری به ۷۴ واحد می‌رسد که نقش مهمی در تنظیم قیمت و حذف واسطه گری خواهد داشت. وی افزود: تا پایان سال‌جاری نیز راه اندازی ۳۴ غرفه عرضه کالا به این صورت در دستور کار قرار دارد.

    افتتاح هشت روستا بازار همزمان با هفته دولت

    مدیر سازمان تعاون روستایی اصفهان با بیان اینکه همزمان با هفته دولت نیز هشت روستا بازار دیگر در این استان به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار داشت: در شهر اصفهان نیز می‌توانیم با ایجاد سازه‌های سبک برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی مکان‌هایی را برای این امر اختصاص دهیم.وی اضافه کرد: طرح از مزرعه تا سفره سال گذشته در اصفهان آغاز شد که مورد استقبال بسیار خوبی قرار گرفت و تفاوت معناداری در قیمت‌ها اتفاق افتاد. حاج عابدی خاطرنشان کرد: اختصاص کمک‌های فنی و اعتباری به تعاونی‌های تولیدی و ایجاد بازارچه‌های محلی و روستا بازارها برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی به عنوان یکی از مباحثی است که از چند سال گذشته در حوزه نظام بازار محصولات کشاورزی در راستای بند «ه» ماده ۳۳ قانون برنامه هفتم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است. وی بیان کرد: در این طرح، تعاونی های صنفی تولیدات متنوع روستاییان را در مناطق شهری عرضه می کنند که در زمان حاضر تمرکز بیشتر بر محصولات خوراکی و کشاورزی است.

    خوانسار نمونه موفق توسعه پایدار روستا

    مدیر تعاون روستایی استان اصفهان به روستا بازار اتحادیه تعاونی‌های روستایی خوانسار اشاره کرد و افزود: روستا بازار خوانسار نمونه موفق همکاری دولت و مردم برای توسعه پایدار روستا است.حاج‌عابدی تصریح کرد:این پروژه با هدف تقویت اقتصاد روستایی، حذف واسطه‌ها و حمایت از تولیدکنندگان محلی راه‌اندازی شده است. حاج‌عابدی گفت: تاکنون ۳ فرصت شغلی مستقیم و ۱۰ اشتغال غیرمستقیم در زنجیره تولید و توزیع ایجاد شده و در این مجموعه، محصولات متنوعی نظیر عسل، لبنیات سنتی، ترشیجات، گیاهان دارویی، خشکبار (گردو، بادام) و صنایع‌دستی مستقیماً از تولیدکنندگان عرضه می‌شود.

    نقش مهم در اشتغالزایی زنان روستایی

    وی همچنین متذکر شد: روستا بازارها نقش مهمی در اشتغالزایی زنان روستایی و عشایری دارند و می‌توانند بدون واسطه محصولات مورد نیاز خود را در روستابازارها عرضه کنند و مصرف کنندگان با قیمت مناسب محصولات را خریداری کنند.حاج‌عابدی افزود: مکان روستابازارها باید به طور دائمی در نظر گرفته شود و می‌بایست سایر دستگاه‌ها در فراهم شدن محل این بازار، تعاون روستایی را یاری دهند و نیز در راستای تشویق تولیدکنندگان برای حضور در این بازارها طرح معافیت از پرداخت قبوض آب و برق و گاز در نظر گرفته شده است.وی تاکید کرد: انتظار می‌رود سایر دستگاه‌ها ، به کمک تعاون روستایی آمده و در برپایی هرچه بهتر روستابازارها همکاری کنند تا تأثیرات مثبت این طرح بر اشتغال استان را شاهد باشیم.

    نویسنده: یلدا توکلی

    دسته بندی مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *