مرکز توسعه کسب و کار نوین جوانان وندا، یک مرکز حمایتی و توانمندسازی است که با هدف پشتیبانی از طرحها و ایدههای محققان و مخترعان، از جمله جوانان، فعالیت میکند.
به گزارش پایگاه خبری سپاهان خبر، این مرکز با حمایت مادی و معنوی و تحت نظارت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۹ تأسیس شده است.
به طور خلاصه، وندا به عنوان یک مرکز توسعه کسب و کار، وظیفه اصلیاش حمایت از ایدهها و طرحهای نوآورانه جوانان و کمک به تجاریسازی آنها است. این مرکز با بهرهگیری از حمایتهای مادی و معنوی، سعی در ایجاد بستری مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای جوانان در حوزه کسب و کار دارد و البته در استان اصفهان در ۱۷ شهرستان تا به امروز توانسته نمایشگاههایی تحت عنوان «دارا بانو» را برپا کند؛ نمایشگاهی که به دنبال آموزش برای توسعه کسب و کارهای خانگی است.
عدم توازن بین نیروی کار و فرصتهای شغلی
سید محمدعلی مصطفوی، مدیرعامل مرکز توسعه کسب و کار نوین جوانان وندا است. وی در معرفی بیشتر فعالیتهای این شرکت با تأکید بر اینکه تیم ما در سال ۱۴۰۱ تصمیم گرفت تا با هدف پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، نخبگان و دانشگاهیان را به بدنه مردم و نقاط کمتر توسعهیافته شهری متصل کند، گفت: با این هدف کار خود را آغاز کردیم و به کمک دستگاههای مختلف رفتیم تا اینکه متوجه شدیم یکی از مشکلات در بحث معیشت این است که نگاه به مشاغل خرد، یک نگاه زودگذر است و عدم توازن بین نیروی کار و فرصتهای شغلی مشکلی است که باید به آن پرداخته شود.
مصطفوی با اشاره به توانمندسازی فروش اذعان داشت: یکی از مهمترین کارهایی که تیم ما انجام میدهد، توانمندسازی فروش است؛ یعنی دورهها و کارگاههای میدانی و عملیاتی را در شهرستانها با هدف مهارتآموزی به افراد برگزار میکنیم تا آنها با نحوه فروش محصولات خود آشنا شوند و یاد بگیرند که قبل از داشتن دغدغه فروش، دغدغه معرفی داشته باشند تا یک اشتغال خانوادهمحور پایدار ایجاد شود و مردم نیز با فروشنده محصول بیشتر آشنا شوند.
جریان ما، جریان یک شبکه عصبی است
مدیرعامل مرکز توسعه کسب و کار نوین جوانان وندا در خصوص چگونگی نحوه اطلاعرسانی به تولیدکنندگان مشاغل خرد و خانگی در شهرستانها برای حضور در این کلاسها نیز یادآور شد: جریان ما، جریان یک شبکه عصبی است؛ یعنی در هر شهرستان به واسطه کارشناس امور بانوان شهرستان، یک نفر نیروی مردمی به ما معرفی شده که نماینده ما و نماینده این طرح در شهرستان است و این خانم یا خودش کارآفرین است و یا حداقل دانش اولیه را دارد و توسط وی فراخوان محلی انجام و افراد به این کارگاهها دعوت میشوند. ممکن است در یک شهرستان ده غرفه و برخی شهرستانها حتی تا صد غرفه در نمایشگاه داشته باشند.
وی اذعان داشت: ما در آغاز فعالیت به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از دستگاهها در حوزه مشاغل خانگی حرفهایی برای گفتن دارند اما جزیرهای عمل میکنند و از همین رو تلاش کردیم با محوریت امور بانوان استانداری، همه این دستگاهها را زیرمجموعه کارگروه اشتغال بانوان داشته باشیم و در حال حاضر اتفاقات خوبی در جریان است.
نمایشگاه دارا بانو به کار خود پایان نمیدهد
مصطفوی با تأکید بر اینکه با تمام تلاشهای انجامشده و حمایت دستگاههای دولتی تا به امروز توانستیم ۱۷ نمایشگاه دارا بانو را در استان اصفهان تشکیل بدهیم، گفت: تفاوت این نمایشگاه با سایر نمایشگاهها در این است که دارا بانو مثل همه نمایشگاهها در شهرستانهای مختلف افتتاح میشود اما مثلاً یک هفته یا ده روز بعد به کار خود پایان نمیدهد و بهتر است بگویم اختتامیهای ندارد.
اولین اتصال این جریان و اولین نمایشگاه خردادماه سال گذشته در کاشان افتتاح شد و تا به امروز فعال است. چند روز نمایشگاه بهصورت حضوری است و بعد از آن بهصورت آموزشهای حضوری و آنلاین ادامه مییابد.
تبادل خردهفرهنگها در دارا بانو
در واقع کاری که ما انجام میدهیم بحث آموزش است تا در کنار برپایی غرفه، بحث آموزش نحوه فروش هم انجام شود. وی از تبادل خردهفرهنگها در نمایشگاه دارا بانو نیز سخن به میان آورد و متذکر شد: در حال حاضر آمادهایم تا به واسطه این نمایشگاه محصولات یک شهرستان را در شهرستانی دیگر نیز عرضه کنیم؛ به طور مثال محصولات شهرستان کاشان را در شهرستان خورو بیابانک ارائه نماییم تا در بحث تبادل فرهنگها نیز فعال باشیم. خوشبختانه در تمام شهرستانها این جریان آغاز شده و چند شهرستان دیگر نیز در حال فعال شدن هستند.
دیدگاهتان را بنویسید