آزمون آییننامه نخستین مرحله تعیین میزان آمادگی متقاضیان دریافت گواهینامه محسوب میشود و حذف این آزمون مستلزم جایگزینی مرحلهای دیگر در این فرایند است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی وبسایت خبری سپاهان خبر، «آزمون آییننامه رانندگی حذف شد» از جمله اخباری بود که طی روزهای گذشته در رسانههای کشور منتشر شد و مورد توجه قرار گرفت.
بر اساس این خبر، طبق آخرین اصلاح آییننامه که ابلاغ شده به استثناء گواهینامه پایه ۱ برای گرفتن گواهینامه سایر پایهها، دیگر نیازی به شرکت در آزمون نیست.
حذف آزمون آییننامه شامل گواهینامههای ویژه از جمله تراکتور و لودر هم میشود.
حذف آزمون آییننامه، تسهیل اخذ گواهینامه یا عامل افزایش تخلفات رانندگی؟!
خبر حذف آزمون آییننامه برای متقاضیان دریافت گواهینامه در حالی منتشر شده است که سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا طی روزهای گذشته از اقدام پلیس برای افزایش سطح استاندارد دریافت گواهینامه، سخن گفته بود.
سردار حسینی در مصاحبه اخیر خود، پیش از اینکه درباره حذف آزمون آییننامه حرفی زده باشد، فرایند دریافت گواهینامه در ایران را برخلاف سایر نقاط دنیا که این فرایند نسبتاً سخت و پیچیده است را فرایندی همراه با آسانسازی توصیف کرده است.
او گفته بود گواهینامه مجوزی است که به شخص اجازه میدهد کنترل و هدایت یک وسیله نقلیه را بر عهده گیرد و این مسئولیت به طور مستقیم با سلامت و جان مردم ارتباط دارد؛ از این رو مهارت لازم برای کنترل و هدایت آن وسیله نقلیه بسیار مهم است و اشراف به قوانین و مقررات نسبت به هدایت وسیله نقلیه نیز موضوع حیاتی محسوب میشود.
رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: در زمان صدور گواهینامه علاوه بر تکیه به مؤلفههای آموزشی، باید در آزمونها دقت و حساسیت لازم و سختگیری نیز در نظر گرفته شود که در کاهش بسیاری از تخلفات و حوادث رانندگی مؤثر خواهد بود.
به گفته رئیس پلیس راهور فراجا حتماً باید در محتواهای آموزشی تغییرات جدی ایجاد شود و باید آزمونها را مقداری از کلیشهای بودن خارج کرد و آزمونهای دیگری در کنار آزمونهای متداول قرار داد.
رئیس پلیس راهور فراجا بار دیگر قانونمندی در رانندگی را مؤلفه حیاتی در تأمین امنیت مردم دانست و تاکید کرد: یکی از این آزمونها باید آزمون شخصیت شناسی و روانی باشد تا افراد از لحاظ روحی و روانی و شخصیتی مورد ارزیابی قرار گیرند.
حال با وجود حذف آزمون آییننامه باید دید که آیا حذف این آزمون به کاهش تخلفات و تصادفات رانندگی کمکی میکند و یا نقشی معکوس دارد؟
آزمون آیین نامه در واقع اولین مرحله تعیین میزان آمادگی متقاضی دریافت گواهینامه محسوب میشود که با حذف آن باید دید این آمادگی چگونه سنجیده خواهد شد.
توضیحات پلیس راهور درباره حذف آزمون آییننامه!
روابط عمومی پلیس راهور به دنبال انتشار خبر حذف آزمون آییننامه در رسانهها توضیحاتی به نقل از سردار سیدتیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا، ارائه کرده است که البته این توضیحات ابهاماتی هم دارد.
سردار حسینی گفت: حذف آزمون آییننامه از مراحل دریافت گواهینامه رانندگی، تنها برای افرادی امکانپذیر است که پیشتر در آزمون آییننامه قبول شده و یک بار گواهینامه دریافت کردهاند.
رئیس پلیس راهور فراجا افزود: به عبارتی، این تسهیل فقط شامل حال کسانی میشود که پیش از این گواهینامهای داشتهاند و یک بار آزمون آییننامه را با موفقیت گذراندهاند.
وی یادآور شد: این قانون شامل افرادی که برای اولین بار قصد دریافت گواهینامه دارند، چه برای موتورسیکلت و چه برای خودرو (گواهینامه پایه ۳ و ۲)، نمیشود و آنان ملزم به شرکت در آزمون آییننامه خواهند بود. همچنین، برای دریافت گواهینامه پایه ۱ نیز، حتی در صورتی که افراد گواهینامه پایه ۳ یا ۲ را دارا باشند، آزمون آییننامه الزامی است و خبر حذف کلی آزمون آییننامه صحت ندارد.
در توضیحات فوق اولین ابهام این است که کسانی که یکبار در آزمون آییننامه شرکت کرده و قبول شدهاند؛ افراد در صورتی قبولی در این آزمون دیگر نیازی به شرکت آزمون مجدد ندارند.
برای دریافت سایر گواهینامهها افراد قبول شده در یکی از آزمونها، مسیر سختی را پیش رو ندارند و حتما میتوانند به راحتی از پس سایر آزمونهای رانندگی بربیایند.
به نظر میرسد خبر حذف آزمون آییننامه بدون در نظر گرفتن پیامدهای حذف این آزمون که کاهش سختگیریها از جمله آن است، منتشر شده و مسئولان مرتبط در طراحی، برگزاری و نظارت بر برگزاری آزمونهای رانندگی باید با دقت بیشتری چنین اخباری را مطرح و منتشر کنند.
ماجرای اولین گواهینامه رانندگی در ایران!
جالب است بدانید اولین گواهینامه رانندگی در ایران در سال ۱۳۰۱ صادر شد و آن زمان تنها ۲۰ نوع علائم رانندگی وجود داشت و اولین آموزشگاه رسمی آموزش رانندگی در تهران تأسیس و راه اندازی شد.
با افزایش ورود خودرو به کشور صدور گواهینامه رانندگی هم بین سالهای ۱۳۰۵ تا ۱۳۰۸ شروع شد و آئین نامه راهنمایی و رانندگی در سال ۱۳۱۸ توسط دادگستری وقت، تصویب شد و شهربانی برای اولین بار در این سال به تهیه گواهینامههای رانندگی به صورت دفترچه هفت صفحهای اقدام کرد.
نویسنده: فرزانه فراهانی
دیدگاهتان را بنویسید