×
×

معاون بازرگانی شرکت پتروشیمی جم:
تصمیمات ناگهانی، فرصت های توسعه صادرات را تهدید می کند

  • کد نوشته: 27660
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • ۰
  •  بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در محل شرکت نمایشگاههای بین المللی تهران، با حضوربیش از ١٩٠٠ شرکت و فعالان نفت و گاز از حدود ٤٠ کشور برگزار شد.
    تصمیمات ناگهانی، فرصت های توسعه صادرات را تهدید می کند
  • بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در محل شرکت نمایشگاههای بین المللی تهران، با حضوربیش از ١٩٠٠ شرکت و فعالان نفت و گاز از حدود ۴٠ کشور برگزار شد. حامد طبیبی معاون بازرگانی شرکت پتروشیمی جم در حاشیه این نمایشگاه در جمع خبرنگاران به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

    وی درباره چالش‌های پیش روی صادرات صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: تصمیمات ناگهانی و تبعات آن برای صنعت پتروشیمی موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در بین برخی سیاست‌گذاران تصوری مبنی بر نامحدود بودن برداشت‌های مالی از درآمد پتروشیمی‌ها وجود دارد که اشتباه است.

    طبیبی ادامه داد: این تصور گاهی منجر به تصمیمات ناگهانی می شود که اثرات نامطلوبی بر جای می‌گذارد.

    به گزارش سپاهان خبر; معاون بازرگانی پتروشیمی جم در این رابطه به بخشنامه ای در سال گذشته اشاره کرد که بر اساس آن صندوق حمایت از توسعه صنایع دریایی خواستار دریافت عوارض از کرایه حمل محصولات شیمیایی از برخی شرکت ها از جمله، پتروشیمی جم شده است، وی گفت: قانون این بخشنامه مربوط به سال ۱۳۸۷ و قبل از تحریم‌ها است و در شرایط فعلی، باز نگه داشتن مسیر صادرات باید مشوق صادراتی نیز دریافت کند چرا که در بازار رقابتی بین‌المللی، حاشیه سود صادرات، پایین است و این نوع بخشنامه ها،  حتما نوعی خودتحریمی برای صادرات صنعت پتروشیمی است.

    او تاکید کرد: اگر کسب‌وکاری در ایران هنوز مزیت صادراتی دارد، با وجود همه مشکلات ارزآوری می‌کند و در بازارهای جهانی رقابت می‌کند (در حالی که رقبای آن‌ها بسیاری از این مشکلات را ندارند)، نیازمند حمایت است. تصمیمات ناگهانی و بخشی‌نگری در این حوزه می‌تواند آخرین فرصت‌های توسعه صادرات در کشور را تهدید کند.

    طبیبی همچنین در خصوص عملکرد صادراتی در بازارهای بین‌المللی، بیان داشت: در سال مالی گذشته، درآمد ۵۵ همّتی، در بودجه پیش‌بینی شده بود که نسبت به سال قبل از آن، رشد قابل توجهی داشت و تحقق آن منوط به پارامترهای متعددی می شد.

    وی ادامه داد: در برنامه سالانه تولید و فروش، بر اساس پارامترهایی همچون کف عرضه داخلی، آخرین پیش‌بینی قیمت‌های جهانی، رصد شرایط رقبا، استراتژی نفوذ در بازارهای جدید و… درآمد سالانه، پیش بینی شده و در بازه‌های سه ماهه، مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

    این تحلیلگر حوزه بازرگانی یادآور شد: بازار به عنوان یک موجود پویا، همواره تحت تأثیر رویدادهای سیاسی، اقتصادی و عرضه تقاضا دچار تغییرات شارپی می‌شود.

    طبیبی گفت: خوشبختانه در سال 1403 عملکردی فراتر از انتظار داشتیم و به درآمد حدود 71 هزار میلیارد تومانی دست یافتیم. دلیل اصلی این رشد، تغییر تمرکز از بازار چین به بازارهای با حاشیه سود بالاتر بود.

    او یادآورشد: با کاهش تقاضا در چین به سبب ورود پلنت‌های جدید پلی اتیلن در آن کشور به مدار تولید، استراتژی تنوع در بازارهای صادراتی را دنبال می‌کنیم. فروش در بازار زمینی، از نظر لجستیک و فروش، روند دشواری است امّا به دلیل حاشیه سود بالاتر از آن نسبت به سایر بازارها، درآمد جم را افزایش می دهد.

    نویسنده: دریا وفایی
    برچسب ها

    دسته بندی مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *