فیلم سینمایی بچه مردم قصه زندگی چند نوجوان است که میخواهند سرنوشت خود را تغییر دهند .این فیلم توانست عنوان بهترین فیلم از نگاه داوران نوجوان سیوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان را از آن خود کند و جایزه بهترین کارگردانی این جشنواره به محمود کریمی کارگردان این فیلم تعلق گرفت.دیپلم افتخار بازیگری نیز به گروه بازیگران بچه مردم برای اجرای درخشان و تأثیرگذار آنها اهدا شد. این گروه شامل مهبد جهاننوش، فرزین فلسفین، ایلیا یعقوبی و احسان احمدی بودند.
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر پایگاه خبری سپاهان خبر این فیلم داستان نوجوانانی را روایت میکند که وقوع انقلاب سرنوشت آنها را تغییر میدهد. کلمه بچه مردم شاید برای برخی از علاقهمندان دنیای ادبیات آشنا باشد، کتابی کوتاه از جلال آل احمد که داستان کودکی رها شده را روایت میکند، همان چیزی که مخاطب در این فیلم هم شاهد آن است .داستان فیلم ایده درخشانی دارد و روایت نسلی است که از پرورشگاه به جنگ رفتند و در تاریخ آن گم شدند در واقع این فیلم ، زندگی چهار نوجوان پرورشگاهی است که برای کشف گذشته خود، تصمیم میگیرند پروندههایشان را از اتاق مدیریت بدزدند، تصمیمی که سرنوشت آنها را تغییر میدهد.بچه مردم ترکیبی هوشمندانه از درام و کمدی است، اما برخلاف بسیاری از آثار مشابه، نه در دام افراط در احساسات میافتد و نه به شوخیهای بیدلیل متوسل میشود. نه اشک را فدای لبخند میکند و نه خنده را فدای اشک، فیلم دقیقاً میداند چه میخواهد بگوید و چگونه باید آن را بیان کند.

محمد کریمی تهیه کننده و کارگردان در آثاری همچون فیلمهای نگار، چهارشنبه خون به پا می شود، فراموشی، نفوذی و سریال حالا برعکس نیز به عنوان بازیگر حضور داشته است.از دیگر فعالیتهای محمود کریمی می توان به حضور به عنوان مدیر تدارکات در فیلمهای جن زیبا، هرماس، مالیخولیا اشاره کرد،به دنبال موفقیت فیلم بچه مردم در سیوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان با وی به گفتگو نشستیم آنچه می خوانید ماحصل گفتگوی ما با این کارگردان است.
ایدهی اولیه ساخت بچه مردم از کجا شکل گرفت؟
ایده از روایتهای واقعی یوسف اصلانی آمد کسی که سالها در شیرخوارگاه و بهزیستی کار کرده و زندگیاش را وقف این بچهها کرده است. اما منابع مستند دربارهی چنین سوژهای بسیار محدود بود و ما ناچار شدیم تخیل را وارد روایت کنیم. شاید بتوان گفت بین ۹۰ تا ۹۵ درصد فیلمنامه حاصل تخیل مااست، اما تخیلی که بر واقعیت انسانی استوار است.
فیلم ترکیبی از درام و کمدی است اما نه به دام احساسات میافتد و نه شوخیهای سطحی، این تعادل چطور شکل گرفت؟
برای من مهم بود که این بچهها قربانی نباشند بلکه قهرمان باشند ما نمیخواستیم اشک تماشاگر را با ترحم بگیریم، بلکه میخواستیم او را در موقعیت انسانیِ بچهها شریک کنیم. ترکیب درام و کمدی به ما کمک کرد تا واقعیت تلخ را با نگاهی امیدوارانه روایت کنیم.
نام بچه مردم برای خیلیها یادآور داستان جلال آلاحمد است. انتخاب این عنوان آگاهانه بود؟
در ابتدا فقط یک نام موقت بود در حین نگارش فیلمنامه این عبارت را مطرح کردم و بعد که داستان کوتاه بچه مردم آلاحمد را خواندم، شباهتهای عجیبی میان آن و فیلم خودمان پیدا کردم هر دو درباره کودکی رها شده و تنهایی انسان هستند همین باعث شد نام را قطعی کنیم.
در روند ساخت، از استوریبرد استفاده کردید تجربهتان در این زمینه چطور بود؟
بله، مخصوصا در پلانهایی که از نظر اجرایی پیچیده بود، از استوری برد استفاده کردیم تا بتوانیم هم ریتم فیلم را کنترل کنیم و هم به بازیگران نوجوان کمک کنیم راحتتر در فضا قرار بگیرند این کار باعث شد میزانسنها دقیقتر و کنترل کارگردانی بهتر شود.
بازیگران فیلم چهرههای جدیدی بودند انتخاب آنها بر چه اساسی انجام شد؟
در این زمینه از مشاوره آقای صلاحی خیلی بهره بردیم ایشان شناخت دقیقی از بازیگران آماتور داشتند و در انتخاب این گروه چهار نفره نقش مؤثری ایفا کردند وظیفه بازیگردانی نیز برعهده ایشان بود و همین باعث شد اجراها طبیعی و باورپذیر از آب دربیاید.
بخش مهمی از فیلم به بچههای پرورشگاهی میپردازد چه پیامی برای جامعه در پس این روایت نهفته است؟
من همیشه معتقدم این بچهها بیش از هر چیز، نیاز به دیدهشدن و باور شدن دارند جامعه باید نگاه خود را نسبت به آنها تغییر دهد در طول سالها کمتر کسی برای تغییر این نگاه قدمی برداشته است. بچه مردم ادای احترامی است به نسلی که بیهیاهو زیست و حتی در جنگ حضور داشت ما در واقع با این فیلم، به شهدای بهزیستی ادای احترام کردیم.
بهعنوان کارگردان، مهمترین هدف شما از ساخت این فیلم چه بود؟
ایجاد حس خودباوری برای بچههای بهزیستی میخواستم اگر حتی یک کودک پرورشگاهی این فیلم را دید، بداند که میتواند سرنوشتش را خودش بنویسد این فیلم درباره تغییر سرنوشت است، نه تسلیم آن شدن.
اگر بخواهید بچه مردم را در یک جمله خلاصه کنید، چه میگویید؟
بچه مردم قصهی نسلی است که کسی آن را به یاد ندارد، اما هنوز در قلب این سرزمین زنده است.











دیدگاهتان را بنویسید