این روزها می بینیم ظهور گردشگری غذایی و افزایش محبوبیت آن، سفرهایی با هدف کشف طعمهای متفاوت و فرهنگهای مربوط به آشپزی و غذاخوردن را در سراسر جهان گسترش داده است و فرصتهای شغلی بسیاری را با جذب بازدیدکنندگان و رونق صنعت گردشگری رقم زده است.
برگزاری ششمین جشنواره «ضیافت نصف جهان» در اصفهان
نایب رئیس اتاق اصناف اصفهان از برگزاری ششمین جشنواره غذا و تشریفات اصفهان با نماد «ضیافت نصف جهان» در روزهای سوم و چهارم شهریور خبر داد و گفت: این رویداد با هدف معرفی توانمندیهای اصفهان، ترویج غذای سنتی و ارائه راهکارهایی برای ترویج غذای سالم برگزار میشود.
به گزارش پایگاه خبری سپاهان خبر عباس سلطانی در گفتوگو با ایسنا درباره جشنواره غذا و تشریفات اصفهان که با نماد «ضیافت نصف جهان» برگزار میشود، اظهار کرد: این جشنواره پیشتر پنج دوره برگزار شده بود، اما بهدلیل برخی وقفهها همچون کرونا، برگزاری آن مدتی متوقف شد، حال به دستور استاندار استان روند برگزاری دوباره آغاز و کمیتهای فنی برای مدیریت امور تشکیل شد؛ در این مرحله، مکان برگزاری مشخص و فراخوانی به اتحادیهها انجام شده است.
وی افزود: در بخش غذایی، کلیه فعالان حوزه غذا و تشریفات برای شرکت در جشنواره فراخوانده شدند که قریب به ۲۰۰ نفر برای شرکت در ثبتنام کردهاند؛ کمیته اجرایی پس از بررسی شرایط و شاخصهای تعیینشده، ۲۵ نفر را بهعنوان شرکتکنندگان منتخب برگزید که تمامی از برندهای معتبر شهر انتخاب شدند.
نایب رئیس اتاق اصناف و رئیس تالار و رستورانداران بیان کرد: همزمان با جشنواره، نمایشگاهی از صنایع وابسته به غذا و تشریفات نیز برگزار میشود، در این نمایشگاه حدود ۲۶ شرکت بزرگ، دستاوردهای خود را ارائه میدهند. علاوهبر این، برخی فعالان حوزه نوشیدنی و فینگرفود نیز بهعنوان شرکتکننده به جمع افزوده شدند، در مجموع ۵۶ تا ۷۰ برند در بخشهای مختلف جشنواره و نمایشگاه حضور دارند.
سلطانی گفت: جشنواره در روزهای سوم و چهارم شهریور برگزار میشود و مراسم افتتاحیه با حضور مقامات استانی و اعضای اتحادیههای سراسر کشور انجام خواهد شد، هدف اصلی برگزاری جشنواره، معرفی توانمندیهای اصفهان با نماد «ضیافت نصف جهان» و شعار جشنواره، ترویج غذای سنتی اصفهان است که در میان نسل جوان کمتر شناخته شده است.
وی افزود: از دیگر اهداف جشنواره، معرفی غذای سالم است؛ با توجه به شیوع دیابت نوع دو در اصفهان و کشور، در این جشنواره راهکارهایی برای تهیه و مصرف غذای سالم ارائه میشود که شامل پخت غذاهای کمچرب، کمنمک و با ادویههای استاندارد است تا نشان داده شود که رستورانها و فعالان حوزه غذا میتوانند غذای سالم و استاندارد ارائه دهند.
نایب رئیس اتاق اصناف و رئیس تالار و رستورانداران توضیح داد: محل برگزاری جشنواره در یکی از تالارهای عمومی شهر است در این نمایشگاه بهدلیل محدودیت فضا، شرکت برای عموم مردم آزاد نیست و ظرفیت آن محدود به جمعیت تخصصی است، اما در مراسم افتتاحیه، حضور استاندار و برخی مقامات پیشبینی شده است، همچنین در آخرین روز نمایشگاه، کمیته داوری افراد برتر را انتخاب و جوایز توسط استاندار به آنان اهدا خواهد شد.
مزایای گردشگری غذا
با توجه به روند روبهرشد مستندسازی، غذا به جنبه مهمی در تجربه یک گردشگر از یک مقصد تبدیل شده است. مسافران چه بنشینند و باهم در یک رستوران غذا بخورند یا در امتداد خیابان قدم بزنند و از غذاهای محلی خیابانی لذت ببرند، همیشه در حال عکس گرفتن و ثبت لحظات هستند.
گردشگری غذا مزایای زیادی هم برای مسافران و هم برای مقاصد دارد، به مسافران اجازه میدهد تا از طریق غذا فرهنگ جدیدی را کشف کنند و با تلاش برای انتخاب غذاها و نوشیدنیهای محلی راهی برای ارتباط با مردم محلی و به دست آوردن درکی عمیقتر از تاریخ، سنتها و شیوه زندگی مردم بومی پیدا کنند.
گردشگری غذا همچنین میتواند راهی برای حمایت از اقتصادهای محلی و ترویج گردشگری پایدار باشد. با حمایت از رستورانهای محلی و تولیدکنندگان غذا، مسافران میتوانند به حفظ سنتهای آشپزی و اقتصاد محلی کمک کنند. علاوه بر این، رستورانها میتوانند با انتخاب مواد اولیه محلی، کشاورزی پایدار را ترویج دهند و ردپای کربن را در محله خود کاهش دهند.
عوامل مؤثر در گسترش گردشگری غذا
افزایش گردشگری غذا تحت تأثیر عوامل مختلفی بوده است که یکی از عوامل اصلی آن افزایش علاقه افراد به غذا و آشپزی است. با ظهور وبلاگهای مواد غذایی، برنامههای آشپزی و رسانههای اجتماعی، مردم بیش از هر زمان دیگری به غذا علاقهمند شدهاند و میخواهند در مورد غذاهای مختلف، مواد اولیه و تکنیکهای آشپزی یاد بگیرند. گردشگری غذا راه را برای کسب چنین تجربیاتی هموار میکند.
یکی دیگر از عواملی که باعث گسترش گردشگری غذایی میشود، میل به تجربههای معتبر است. مسافران به دنبال تجربیاتی هستند که منحصربهفرد و معتبر باشد و فرهنگ محلی را به شیوه معناداری برای آنها تعریف کند. در گردشگری غذا افراد به محل تولید موادغذایی، بازاها و رستورانهای محلی میروند و از نزدیک با فرهنگهای محلی آشنا میشوند.
نقش گردشگری غذا بر رونق صنعت توریسم
نقش سرآشپزهای مشهور و رسانهها در افزایش گردشگری غیرقابل انکار است. مردم به مکانهایی میروند و غذاهایی را امتحان میکنند که در تلویزیون یا رسانههای اجتماعی دیدهاند. تصاویر و تجربیات خود را از غذاهایی که در تعطیلات میخورند در پلتفرمهای مختلف رسانههای اجتماعی با دوستان خود به اشتراک میگذارند و آنها را ترغیب میکنند که در آینده آن را امتحان کنند. با توجه به اینکه اینترنت و رسانههای اجتماعی یک عامل بزرگ و احتمالاً تأثیرگذارترین روش بازاریابی هستند، اپلیکیشنهای غذاخوری در حال ظهور هستند و روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا میکنند.
برای مثال برنامه Eatwith در سال ۲۰۱۲ ایجاد شد و بستری را برای دوستداران غذا فراهم کرد تا در خانه میزبان جمع شوند و غذاهای خانگی با کیفیت عالی را امتحان کنند. افراد از طریق این برنامه با میزبانها آشنا میشوند و یک مهمانی ترتیب داده میشود. مهمانان و میزبان با هم غریبه هستند اما یک ویژگی مشترک دارند و آن عشق به غذا است.
یک فعالیت جالب که هر کسی باید در لیست برنامههای خود داشته باشد، رفتن به یک تور دوچرخه سواری برای تجربه مناظر آشپزی است. در نیوزلند و بلژیک تورهای دوچرخهسواری وجود دارد که ماجراجویان واقعی غذا را اغلب بهطور رایگان به بازدید از مزارع، مراکز و محلههای غذاخوری معروف در شهرهای مقصد میبرند و از این طریق باعث افزایش دانش غذایی و فرهنگی آنها میشوند.
نقش گردشگری غذا بر رونق صنعت توریسم
علاوه بر این موارد، در سراسر جهان جشنوارههای غذا و نوشیدنی گوناگونی برگزار میشود که یک شهر یا کشور خاص را به یک مقصد غذا تبدیل میکند و گردشگران را برای بازدید از این رویدادها فرا میخواند. این جشنوارههای محلی یکی از مشوقان اصلی توسعه گردشگری غذا هستند. انجمن جهانی گردشگری غذا، روز جهانی سفر با غذا را بهعنوان راهی برای جلب توجه مردم به چگونگی و چرایی سفر برای تجربه کردن فرهنگهای آشپزی در ۱۸ آوریل ۲۰۱۸ معرفی کرد که هر سال با برگزاری جشنوارههایی در سراسر جهان جشن گرفته میشود.
با توجه به اهمیت روزافزون و روند روبهرشد گردشگری غذا، در سال ۲۰۰۴ پروژه شهر غذای یونسکو به عنوان بخشی از شبکه گسترده شهرهای خلاق جهان راهاندازی شد. این کارگروه برای انتخاب شهرهای غذا معیارهای مشخصی دارد که از میان آنها میتوان مواردی مانند مواد محلی مورد استفاده در آشپزی، شیوههای آشپزی قدیمی، بازارهای غذایی سنتی، احترام به محیط زیست و ترویج محصولات محلی پایدار و برنامههای خلاقانه در مدارس آشپزی را نام برد.
دیدگاهتان را بنویسید