به گزارش سپاهان خبر، پلیس راهور اعلام کرده است که در تصادفات حدود ۵۶ درصد از مرگ و میرها مربوط به سرنشینان پژو و پراید است. البته اینکه عوامل اقتصادی تاثیر بسزایی در بروز این حوادث دارد یک بخش از پازل تصادفات رانندگی است ولی علت عمده آن به راننده و سرنشینان برمی گردد، در بین عوامل انسانی نیز فاکتورهای خواب آلودگی و بی احتیاطی هستند که تصادفات مرگ بار را رقم می زنند. متاسفانه کشورمان در این زمینه جزو بیشترین تعداد تصادفات و عوارض ناشی از آن در دنیاست. به همین منظور همه ساله به ویژه با فرا رسیدن ایام تعطیلات دستگاههای ذی ربط تلاش می کنند تا حتی الامکان این عدد و رقم ها کاهش یابد. امسال نیز وزارت بهداشت با طراحی پویش نه به تصادفات در حال پای کار آوردن همه ارگان ها و نهادهایی است که به نوعی می توانند برای تحقق این هدف نقشی ایفا کنند.
به گفته حسین کرمانپور، معاون اجرایی ستاد پویش «نه به تصادف»، نباید فقط راننده را در بروز حوادث ترافیکی مقصر بدانیم بلکه باید مجموعه ای از فضای روانی اطراف در خودرو و موثر بر رفتار راننده را در نظر بگیریم.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت می گوید: از همسر و فرزندان و سرنشینان تا درخواست تعجیل از سوی خانواده در مقصد و یا حتی زود رسیدن برای مشاهده یک برنامه تلویزیونی همه و همه در بروز تصادفات موثرند.
عوارض روانی تصادفات دلخراش تراست
علی بهرام نژاد، مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم معتقد است: اگر عوارض روانی اجتماعی تصادفات و حوادث ترافیکی جدی گرفته شود می توان به کاهش آن کمک کرد.
او ادامه می دهد: پس از حوادث غیر مترقبه مثل سیل زلزله و تصادفات افراد در معرض عوامل استرس زای متعددی قرار می گیرند. تصادفات به ویژه آنهایی که با آسیب های جدی یا تلفات انسانی همراه اند، می توانند اثرات روانشناختی بلندمدتی بر بازماندگان، خانواده های قربانیان و حتی شاهدان حوادث داشته باشند.
بهرام نژاد تاکید می کند: حوادث ترافیکی و تصادفات به دلیل ایجاد فقدان، تجربه و احساس نزدیک شدن به مرگ در افراد تصادف کننده و شاهدان و امدادگران، صحنه های دلخراش تصادفات، مرگ و میر ناشی از آن منجر به بروز مشکلات روانشناختی و اختلالات روانپزشکی حاد و مزمن می شود.
مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان می گوید: ارتباط مستقیمی میان میزان بروز تصادفات با سایر آسیب های روانی اجتماعی مثل اعتیاد، طلاق، خشونت خانگی و خیابانی، تغییر ناخواسته در سبک و شیوه زندگی وجود دارد.
سازمان های موثر، تشویقی می گیرند
سعید رسولی، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی هم در این خصوص خاطرنشان می کند: کاهش تصادفات و تلفات رانندگی اولویت اصلی کمیسیون ایمنی راهها در نوروز ۱۴۰۴ است و امیدواریم با اقدامات در نظر گرفته شده، همراهی پلیس راهور فراجا، اورژانس و هلال احمر، و همچنین اجرای پویش “نه به تصادف” که با حمایت رئیسجمهور راهاندازی شده، شاهد کاهش حوادث جادهای در نوروز امسال باشیم.
وی بر این نکته نیز تاکید می کند که؛ هر سازمان یا استانی که در کاهش تلفات رانندگی نوروزی موفق عمل کند، مورد تقدیر و تشویق نیز قرار خواهد گرفت.
آموزش کمک های اولیه هم اضافه شود
حسین کولیوند، رییس جمعیت هلال احمر نیز اقدام وزارت بهداشت برای پویش نه به تصادفات را جالب و ارزشمند خوانده و می گوید: همه باید برای کاهش قربانیان تصادفات پای کار بیایند. این موضوع فقط مربوط به وزارت بهداشت یا پلیس راهور نیست.
وی به کاهش آمار و ارقام تلفات نیز اشاره کرده و می گوید: در ایران از ۲۷ هزار نفر قربانی حوادث رانندگی به ۱۷ هزار نفر رسیدیم که این کار حاصل هم افزایی همه دستگاه های اجرایی بود.
کولیوند یادآوری می کند: باید افراد دارای گواهینامه نیز در طول سال، دوره های بازآموزی را بگذرانند. ضمن اینکه کمک های اولیه و امدادرسانی هم باید جزء الزامات رانندگی و اخذ گواهینامه باشد.
دیدگاهتان را بنویسید