بازار خودرو که در سالهای اخیر همواره با نوسانات و بیثباتی دستوپنجه نرم میکرد، در جریان تحولات ۱۲ روزه اخیر میان ایران و رژیم صهیونیستی، به شکل عمیقتری دچار رکود و بیتحرکی شد؛ رکودی که نهتنها ناشی از فضای جنگی و تعلیق روانی اقتصاد کشور بود، بلکه ریشههای آن به پیش از بحران بازمیگردد و به نظر میرسد به این زودی ها چشماندازی برای گشایش در آن دیده نمیشود.
در طول روزهای پرتنش اخیر، بازار خودرو بیشتر از قبل درگیر انجماد معاملات شد. این در حالی است که در همین بازه زمانی، اتفاقاتی چون ابلاغ آئیننامه واردات خودرو برای سال ۱۴۰۴ و نیز اعلام افزایش ۱۵ درصدی قیمت محصولات شرکتهای سایپا و پارسخودرو نیز نتوانستند فضای بیاعتمادی و انتظار در بازار را بشکنند. حتی پس از اعلام آتشبس و بازگشت نسبی ثبات به بازار ارز، نشانهای از رونق خرید و فروش در بازار خودرو دیده نمیشود و همچنان همه بازیگران این بازار -از فروشندگان تا متقاضیان خرید- همچون سه سال گذشته در حالت انتظار باقی ماندهاند.
نکته قابل تأمل آنکه بازار خودرو پیش از آغاز بحران اخیر نیز با معضلات ساختاری مواجه بود. یکی از مهمترین عوامل رکود، تعلل سیاستگذاران در اعلام قیمت رسمی کارخانهای خودروها بود که موجب شد عرضه از سوی شرکتهای تولیدکننده به حالت نیمهتعطیل درآید. از سوی دیگر، فرآیند تولید نیز تحت تأثیر همین تعللها و عدم اطمینان از سیاستهای آینده، با روندی نسبتاً نزولی همراه شد.
دیدگاهتان را بنویسید