×
×
آخرین اخبار

توسعه مترو با ریل ذوب‌آهن اصفهان تندتر است
اتصال شمال تا جنوب کرمانشاه در کمتر از ۲۰ دقیقه

  • کد نوشته: 41326
  • 22 آبان 1404 - 10:58 ق.ظ
  • ۰
  • شهر کرمانشاه به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم غرب کشور، در مسیر توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری گام بلندی برداشته است.
    اتصال شمال تا جنوب کرمانشاه در کمتر از ۲۰ دقیقه
  • شهر کرمانشاه به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم غرب کشور، در مسیر توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری گام بلندی برداشته است. پروژه قطار شهری این شهر با محوریت ریل ذوب‌آهن اصفهان، از جمله طرح‌های راهبردی است که ضمن کاهش زمان سفرهای درون‌شهری، سهم بسزایی در کاهش آلودگی و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان دارد.

    مشخصات فنی و فازبندی پروژه مترو کرمانشاه

    به گزارش سرویس اقتصاد پایگاه خبری سپاهان خبر به گفته‌ی مهدی غلامرضایی، مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه، این پروژه در مجموع ۱۳ کیلومتر طول و ۱۳ ایستگاهدارد. خط مترو از میدان معلم در شمال آغاز شده و تا ایستگاه فردوسی در جنوب شهر ادامه می‌یابد.

    اتصال شمال تا جنوب کرمانشاه در کمتر از ۲۰ دقیقه

    این طرح در دو فاز اجرایی تعریف شده است:

    • فاز نخست به طول ۸/۵ کیلومتر شامل ایستگاه‌های میدان آزادی، تقاطع بسیج و کارمندان است.
    • فاز دوم به طول ۴/۵ کیلومتر در حال حاضر شامل ایستگاه‌های عبوری است که به مرور وارد مدار بهره‌برداری خواهند شد.

    پیشرفت فاز اول با ریل ذوب‌آهن اصفهان

    ریل‌گذاری ۵/۵ کیلومتر از فاز اول با استفاده از ۶۱۰ تُن ریل استاندارد S49 تولید ذوب‌آهن اصفهان انجام شده و پروژه تا این مرحله به پیشرفت ۶۷ درصدی رسیده است. غلامرضایی با اشاره به استمرار همکاری با ذوب‌آهن گفت: نیاز ریلی فاز اول معادل ۸۵۰ تُن است که از طریق این کارخانه تأمین می‌شود و ثبت سفارش جدید نیز در دست اقدام است.

    بومی‌سازی تولید ریل و حذف ارزبری

    تأمین ریل از تولید داخلی، علاوه بر کاهش هزینه‌های ارزی، موجب تسریع در روند اجرا شده است. مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه در این خصوص اظهار کرد:در صورت واردات ریل، فرآیند ترخیص و حمل‌ونقل زمان‌بر و پرهزینه بود، اما ذوب‌آهن اصفهان با بومی‌سازی دانش فنی تولید ریل، نیاز پروژه‌های مترویی کشور را بدون وابستگی خارجی پاسخ داده است.

    بهره‌برداری کامل تا پایان سال ۱۴۰۵؛ کاهش زمان سفر و اثرات زیست‌محیطی

    بر اساس برآوردهای انجام‌شده، با بهره‌برداری از مترو کرمانشاه، روزانه حدود ۱۶ هزار سفر در مسیر رفت و برگشت انجام می‌شود. این خط مترو زمان سفر از شمال تا جنوب شهر را از بیش از یک ساعت به زیر ۲۰ دقیقه کاهش می‌دهد.
    کاهش تصادفات شهری، مصرف سوخت و آلودگی هوا از دستاوردهای اصلی این پروژه خواهد بود.
    غلامرضایی سه عامل کلیدی برای بهره‌برداری کامل از مترو تا پایان سال ۱۴۰۵ را چنین برشمرد:

    ۱. تأمین اعتبار به میزان ۳۷۰۰ میلیارد تومان
    2. تأمین حداقل ۲۴ واگن مترو
    3. تأمین پایدار انرژی برق

    وی در پایان تأکید کرد : با تکمیل دو فاز مترو کرمانشاه، حدود هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد شد و این طرح نقشی محوری در توسعه پایدار شهری ایفا می‌کند.

    منبع: تحریریه سپاهان خبر

    بیشتر بخوانید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *