وی افزود: گاهی حتی سبقه ایلی و طایفهای و تبار سالاری در بعضی از بخشها حاکم بوده است. مثلاً یک وزیری از یک قومی میآید در تهران وزیر میشود و بعد میبینی که کل مدیرانش از همان ایل و طایفه خودش هستند. من معتقدم بعضیها درایران بیشتر نان تبارشان را میخورند تا نان توانشان را، و همینها باعث آفت و اُفت میشود.
فیاضی ادامه داد: الان آموزشوپرورش ایران دچار چنین آفتی است؛ لذا باید خیلی دقت کنیم که آموزشوپرورش و دانشگاهها را هرچه زودتر دریابیم.
مشاور پیشین وزیر آموزشوپرورش با اشاره به شروع مجلس دوازدهم، بیان داشت: اگر فضای کلی مجلس و هیئترئیسه فرصت را برای تخصصیشدن گروهها بدهند احتمالاً تغییرات خوبی رخ میدهد، گرچه حقیقتاً انتقاداتی به خود هیئترئیسه مجلس وارد است.
فیاضی گفت: مجلسِ در رأس امور گاهی بهواسطه برخی قوانین و آئیننامههای داخلی، ممکن است تنزل کند و نمایندگان دارای اقتدار نباشند؛ لذا باید به اقتدار مجدد نمایندگان مجلس بهعنوان وکلای همه ملت ایران بپردازیم؛ زیرا نماینده مقتدر میتواند در هر جایگاهی که قرار گرفته بهعنوان یک عنصر امین و آگاه قانونگذاری کند و بر اجرای آن هم نظارت دقیق داشته باشد.
وی اضافه کرد: مجلس وظیفهاش فقط قانونگذاری نیست، در این دوره از مجلس، باید بیشترین وقت نمایندگان صرف نظارت شود. ایبسا قوانینی که در مجلس بهدرستی تصویب شده و به دولت ابلاغ شده اما در مرحله اجرا، حتی آئیننامههایش هم نوشته نشده است؛ بنابراین چه توقعی داریم آن قانون که برای ظرفیتهای جدید کشور پیشبینیشده اجرا شود وقتی که اصلاً آییننامه ندارد.
مشاور پیشین وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه “مجالس ما دچار نقص نظارتی هستند” گفت: کثرت قانونگذاری خدمت به مردم نیست، بلکه کثرت ابزارهای نظارتی و راهاندازی مکانیزم نظارت، میتواند به نفع مردم باشد. البته نظارت سالم و نه نظارتهای بده بستانی.
او خاطرنشان کرد: مجلس دارای اقتدار است و نیازمند به کسی نیست که بخواهد خودش را دربرابردستگاهی پایین بیاورد. اما وقتی اقتدار مجلس کاهش پیدا میکند جایگاه نظارتیاش هم ضعیف میشود.
دیدگاهتان را بنویسید